Tips fotograferen zonsondergang

• Karin

Hoi,

Mijn naam is Karin, ik ben nieuw op dit forum. Sinds een jaar heb ik een Canon EOS 400d en middels een fotografiecursus die ik gevolgd heb en veel oefenen probeer ik de techniek onder de knie te krijgen.

Het fotograferen van zonsondergangen vind iknog erg moeilijk en hierover heb ik een paar vragen waarbij ik graag van jullie expertise gebruik wil maken:

1. Op de foto in de bijlage is te zien dat er een vlek door reflectie van het licht is ontstaan. Is dit te voorkomen en zo ja hoe kan ik dat het beste doen?

2. Als de zon op de hoogte is zoals op de foto krijg ik het niet voor elkaar om de zon scherp te krijgen. Waarschijnlijk is de zon te fel en kan het überhaupt niet, ik heb het (bij diverse foto’s) nog geprobeerd door een zo klein mogelijk diafragma te gebruiken maar geen succes. De vraag is dus of dit dus wel mogelijk is?

Alvast bedankt en groet,

Karin

• Antony.

Waarom opent die foto zich niet automatisch? Image Error? Zegt me niks.

• JeroenW

Die vlek is lens flare, heb je een uv filter op de lens?

• Karin

Ja heb inderdaad een UV filter op de lens. Kan het daaraan liggen? Zal volgende keren de UV filter eraf halen om te proberen/

Bedankt en groet,

Karin

• JeroenW

Nee, het ligt daaraan, de zon reflecteer tussen je lens en het filter.

• Karin

Ok, dankjewel Jeroen!

• Joop

Overbelichting door de zon ook al gaat hij onder kan je voorkomen door een ander belichtings stand te kiezen.