Alles scherp...

• Scherpteprobleem

Hallo, ik gebruik een sony a350 en af en toe heb ik een fotografie-blackout. Weet ik nu gewoon niet meer hoe ik op een foto ALLES scherp krijg, voorgrond en achtergrond. Op de ‘auto’ stand lukt het vast wel, maar ik zoek een andere optie…

En ja ik wil alles leren over dat ding

• JeroenW

Heel kort door de bocht, hoog f getal is meer scherp. Dus f2.8 = weinig scherp, f16= heel veel scherp.

• Marlies1

En daar pas je dan je belichting en iso op aan.

• Carla

Daarom ga ik ook op een cursus; ik heb hetzelfde probleem! Hopelijk blijft het daarna hangen want de cursus is duur genoeg.

• JeroenW

http://fotografie.startpagina.nl/prikbord/10940967/handtekeningen#msg-10940967

• patrick

Omdat ik 1 berichtje plaats met url………. en mogelijk Carla een cursus kan aanbieden………….

• Marlies1

Maar daar hoef je toch niet voor op een dure cursus te gaan, in iedere bibliotheek vind je er zat boeken over.

Iets anders is natuurlijk als je op gebied van compositie enz… nog veel moet leren.

Maar ook dat leer je het best door gewoon doen.

• JeroenW

Ja, inderdaad

• Jet

Misschien een leuke oefening:

Zet je camera op de A stand. (diafragmavoorkeur)

Leg een liniaal op tafel en ga er foto's van maken maar blijf op het zelfde punt staan en blijf scherpstellen op het zelfde nummer midden op de liniaal.

Zet je diafragma op F3,5 daarna op F6,3 dan op F10 en ga zo door met verschillende stapjes tot je op het grootste getal.

Als je dan de foto's bekijkt zie je precies hoeveel meer scherpte je iedere keer erbij krijgt.

Dit hoef je niet met een liniaal te doen maar er is genoeg om mee te oefenen. 2 plantjes op de tafel en op de voorste scherpstellen. Een model op een meter afstand van een muurtje en op de ogen blijven scherpstellen. Je ziet steeds meer scherpte komen naarmate je getal om hoog gaat.

Je programma pictogram landschap (die bergjes) zal ook voor een klein diafragma - hoog nummer kiezen met de automaat.