onvoldoende kwaliteit

• Carla

Ik heb bloemenfoto's genomen waarvan ik uitsnedes heb gemaakt met de bedoeling deze afbeeldingen op canvas te laten printen. Ik krijg de melding dat de uitsnedes van onvoldoende kwaliteit zijn. De foto's op mijn computerscherm zijn haarscherp (uitvergroot) dus ik begrijp het niet goed. Kan iemand mij uitleggen hoe het komt en wat ik er aan zou kunnen doen?

• Carla

misschien ter verduidelijking:

het origineel is 2898x2044 pixels. de uitsnede 1285x918 (resolutie idem).

• Kwalietijdzvilozoov

De uitsnede heeft voldoende resolutie voor een modern computerscherm, maar drukkers tellen hogere eisen…..

Verhoog de resolutie in een simpel bewerkingsprogramma naar datgene wat men wil.

Nou krijg je natuurlijk zeurders die lopen te zeuren dat de kwaliteit dan achteruit gaat, maar dat is niet zo.

Je moet er gewoon pixels bijmaken, simpelweg.

• JeroenW

De resolutie is onvoldoende voor het formaat wat jij wilt laten printen. Je kan inderdaad in kleine stapjes de plaat vergroten, of dit goed genoeg wordt… geen idee.

• Carla

Maar hoe krijg je dan een foto met wel voldoende resolutie? Als je een uitsnede maakt, begrijp ik dat goed, gaat de resolutie dus altijd naar beneden?

• sipke

Maakt het verschil om het in kleine stapjes te doen dan wanneer je het in één grote stap doet?

• sipke

Opwen je fotoprogramma en kies de optie wijzig formaat. Vervolgens geef je een nieuwe resolutie op

• JeroenW

Ligt aan de software, bij photoshop in de eerdere CS versie's maakte dat zeker verscihl, hoe het nu is weet ik niet.

• JeroenW

Ja, uiteraard. Stel je hebt 12mpx en je snijd er een stuk vanaf, dan heb je opeens nog maar 8mpix.

• Nestor-F

Kwaliteit van een bestaand product kan je niet verhogen, die liggen vast in het product. Via technische manipulaties is het mogelijk de kwaliteit te zogenaamd te verhogen. Dat is dus niet juist. Alleen de mogelijkheid tot verwerking wordt geopend, kwaliteit is dan ondergeschikt.