Welke Nikon lens

• Ramrod

Ik wil mn Tamron 18-50 lens vervangen omdat deze niet meer 100% is

Ik maak eigelijk alleen foto,s op mn verre reizen , 6 weken per jaar ,toestel D90 ,andere lens 70-300 VR

Mijn keuze is gevallen op de Nikon Af-S Dx 17-55mm f/2.8G if of de Nikon af-S 16-85 mm f/3.5-5.6 vr.

De 17-55 kan ik 2e hands voor 700euro kopen en de 16-85 nieuw voor 450euro.

Ik weet dat 17-55 qua bouw en specs beter staat aan geschreven dan de 16-85 , maar zou ik het verschil zien in foto kwaliteit (foto boek ,foto,s aan de muur en op dvd) , ik maak 75% foto's van landschappen en steden de rest mensen dieren ed.

Is de meer prijs de moeite waard voor wat ik er mee wil ?

• Rudo

Je zal waarschijnlijk de Tamron 17-50 bedoelen….

De Tamron 17-50 is een lichtsterk objectief (een diafragem van 2.8 over het hele bereik) en wordt door velen geprezen vanwege de goede kwalitiet.

Persoonlijk vind ik de Nikon 16-85 een hele goede lens, goed bereik en goed scherp. Echter niet lichtsterk en als je dat wel wilt gebruiken kan dat een gemis zijn.

De Nikon 17-55 is wel lichtsterk en is ook een hele goede lens, qua beeldkwaliteit zijn de Nikons vergelijkbaar, echter is de 17-55 dus wel lichtsterk en ik denk dat de 17-55 beter is gebouwd en daardoor nog solider aanvoelt. Allebei de Nikons hebben beeldstabilisatie en dat heeft jouw Tamron 17-50 waarschijnlijk niet.

Juist omdat je de lens gebruikt op vakanties, kan het gewicht een rol spelen, de Tamron 17-50 weegt 450 gram, de Nikon 16-85 weegt 485 gram en de Nikon 17-55 weegt 750 gram.

Als je inderdaad de Tamron 17-50 had en je was er verder wel tevreden over (want waarom is ie niet 100% meer), dan kun je wellicht ok kijken naar de nieuwe versie van die Tamron, die heeft ook beeldstabillisatie gekregen en schijnt ook heel goed te zijn……

Groetjes van Rudo

• Jet

Op deze site kan je foto's vergelijken van de verschillende lenzen.

http://www.pixel-peeper.com/lenses/

• Ramrod

Ja inderdaad ik bedoelde de 17-50 lens .Hij heeft last van een losse rinf en schimmelvorming aan de binnenzijde lens …

De nieuwe 17-50 met stabilisator wordt als minder goed ervaren op div fora en testen .

Ik ga morgen de 16-85 van Nikon maar eens bekijken en proberen als het bevalt koop ik hem .

Thx

• Ramrod

De Nikon af-S 16-85 mm f/3.5-5.6 vr. gekocht , voelt degelijk aan , wat uitgeprobeerd ,foto's zijn rete scherp .

• Rudo

Deze lens bevalt mij ook zeer goed!

Succes er mee!

Groetjes van Rudo