camera kapot?

• rovianne

@Nikonsjoerd

lens is thuis binnen vervangen omdat ik alleen de telelens meenam op vakantie. Camera heeft daarvoor goed gewerkt, niet gecontroleerd voor ik wegging (helaas) en bij vakantieplek aangekomen moeten constateren dat hij het niet meer doet.

We gaan er binnenkort een keertje mee langs een fotovakzaak en kijken wel wat ze te zeggen hebben.

Ben nooit helemaal tevreden geweest over de scherpstelling van deze camera dus we zijn al voorzichtig aan het kijken naar een vervanger.

We twijfelen nu tussen de D5000 en D90 (weet niet zo goed op welke mijn lenzen gewoon werken)

• JeroenW

Welke lenzen heb je? Ik denk dat je de d90 zal moeten hebben

• JeroenW

nikonsjoerd Schreef:

——————————————————-

> @JeroenW:

> 4400 opnames dat wil nog niet zeggen dat deze

> “vrijwel niks gelopen” heeft.

> Als de helft daarvan met een lange sluitertijd

> gemaakt zijn, dan heeft de sensor gehoorlijk

> moeten werken.

> Let wel, dit is een amateur camera en geen prof.

> En hoe is de camera behanddeld. Kun je daar iets

> over zeggen van Rovianne? Me dunkt van niet.

> Dagje strand en de lens even verkeerd wisselen

> tegen de wind in… vind zo'n sensor niet lekker.

>

Oh, kom op. Dit is een D70 die kunnen echt wel een hoop hebben hoor.

• rovianne

Ik heb een

AF Nikkor 70-300 1:4-5.6

AF Nikkor 50 mm 1:1.8D

AF-S Nikkor 18-70 1.3,5-4.5 G ED

• JeroenW

Ah, de oude 70-300g? Van dit rijtje heeft alleen de 18-70 autofocus op de d5000,(en de d40 en d60 en d3000) de rest moet je met de hand scherpstellen. Ehm, wat die 70-300 betreft, ligt eraan hoe kritisch je bent natuurlijk maar het zou kunnnen dat deze wat gaat tegenvallen op de modernere sensors.

• Joop

Elektronica slijt door de jaren heen daar ontkom je niet aan. Dat heet veroudering.

Bij veelvuldig gebruik zal electronica warm worden en zodoende vocht verdampen wat zich ronde de electronica bevind en geen schade aanrichten.

Bij weinig gebruik zal de electronica niet goed warm worden en zal het vocht niet verdampen en zal schade aanrichten op den duur.

Dit kan je opvangen door Sillicagelzakjes in je tas te doen om het vocht op te vangen zoals de fabrikanten het mee leveren in de doos. Het zijn minimale hoeveelheden en voor het menselijk oog niet zichtbaar maar kan onzettende veel schade aanrichten aan de electronica. Vandaar dat je altijd sillicagelzakjes in dozen vinden waarin zich electronica zich bevind.

Iedereen mag het KUL vinden of mijn vergelijking met een auto raar vinden. Maar een uitlaat gaat meenstal ook alleen stuk door vocht en als je korte stukjes rijdt word een uitlaat niet heet genoeg om de het vocht te verwijderen uit binnenkant van de uitlaat en slijt vele malen sneller.

Bij veel gebruik slijten meenstal de slijtage gevoelig onderdelen, bijna nooit geen electronica. En slijtage gevoelige onderdelen vervangen is vaak goedkoper dan een printplaatje te vervangen.

• JeroenW

Goed punt over silicagel. Bij mijn werk kom ik ook regelmatig grote stukken electronica tegen en daarbij zitten altijd lekker formaat silicagel zakjes. Neem er regelmatig een paar mee voor in de tas.

Sowiso als ik in de nattigheid heb geschoten (en dat gebeurt vrij regelmatig) haal ik thuis de boel uit de tas en laat 't goed drogen.

• Nestor-F

Een goede service is als de camera onder normale omstandigheden juist is gebruikt dat de reparatie tegen gereduceerd tarief plaatsvind. Helaas zijn de meeste gebreken te wijten aan onzorgvuldig gebruik, vallen, stoten e.d. Vaak, zeer vaak, wordt hiervan geen melding gemaakt en domweg garantie geclaimd. Het is dus juist dat de fabrikanten kritisch kijken naar de meldingen van “niet werken”.

• rovianne

Even een update.

De sensor was inderdaad stuk en dankzij een goede reisverzekering is hij toch gemaakt kunnen worden.

• Acapulco

Leuk dat je even laat weten hoe het met je camera gesteldt is.

Goed nieuws joh, dat hij nu gemaakt wordt!

Kan je straks weer mooie foto's schieten.

En als hij straks klaar is ga je hem zeker lekker vertroetelen?

Ha, ha, ha.