camera kapot?

• rovianne

Wie weet wat er aan de hand kan zijn?

Ineens doet mijn nikon d70 het niet meer.. Ik krijg zwarte foto's met bovenin een randje rood/geel kleur.

Doet ie met verschillende lenzen, verschillende geheugenkaartjes. Heb alles al tig keer geformateerd, gereset maar niks helpt.

Hij telt wel gewoon door.

Moet nog op zoek naar een goede fotovakshop, hier is er helaas geen meer. Maar dacht ik vraag hier nog eventjes.

• JeroenW

Voorbeeldje was handig geweest maar ja..

Klinkt alsof je sensor naar de maan is, hoeveel heeft 'ie gelopen?

• rovianne

Ik zal proberen een foto hierbij te voegen.

Hij heeft nu 4400 foto's gemaakt.

• JeroenW

Aangenomen dat jij handig genoeg bent dat dit een foto is die normaal aardig gelukt zou zijn… Ik denk dat de sensor naar z'n grootje is. Wel jammer voor een camera die vrijwel niks gelopen heeft.

Repareren is theoretisch mogelijk maar als ik jou was zou ik lekker een D70s of D50 zoeken, zal qua geld weinig schelen.

• Marlies1

Sorry hoor, maar ik zou het een goede service van nikon vinden als een camera die zo weinig foto's heeft gemaakt voor een schappelijk prijsje gerepareerd zou kunnen worden.

Je mag redelijkerwijs van een camera verwachten dat hij meer foto's kan maken.

• Joop

Even contact opnemen met Nikon, zal zeker opgestuurd moeten worden. Maar als je het vergoed krijgt durf ik niet te zeggen.

Maar door weinig te gebruiken kan aan elektronica slijtage geven.

Net zoals een auto die altijd korte stukjes rijdt waarbij de uitlaat na 3 jaar is doorgeroest, terwijl iemand die elke dag einden er mee rijd er wel 10 jaar mee kan doen.

• Ramrod

Lijkt me kul ,dus hij slijt als hij veel wordt gebruikt maar ook als hij weinig wordt gebruikt ,wanneer is het dan wel goed ?

• Acapulco

De gelijkenis met een auto gaat hier niet op.

Wanner je met een auto korte stukjes rijdt is net de motor warm en dan stop je al terwijl het beter rijd en zuiniger wanneer hij warm is.

Hier zit geen motor in die warm draait.

Geen rubbers die kunnen uitdrogen.

Geen slangen.

Geen olie filters etc.

Dus jij zet de flitser open wanneer het wam weer wordt? Omdat je ook je raampjes van je auto open zet.

Je kan ook met je auto over je camera heen rijden dan weet je zeker dat ie stuk gaat.

• nikonsjoerd

@JeroenW:

4400 opnames dat wil nog niet zeggen dat deze “vrijwel niks gelopen” heeft.

Als de helft daarvan met een lange sluitertijd gemaakt zijn, dan heeft de sensor gehoorlijk moeten werken.

Let wel, dit is een amateur camera en geen prof.

En hoe is de camera behanddeld. Kun je daar iets over zeggen van Rovianne? Me dunkt van niet.

Dagje strand en de lens even verkeerd wisselen tegen de wind in… vind zo'n sensor niet lekker.

@Rovianne:

Nikon vraag 36 euro onderzoekskosten. Je kunt van te voren opgeven tot welk bedrag ze gemaakt kan worden.

Daarboven nemen ze contact met je op.

Maar deze info staat ook op de nikon site.

Succes en laat eens weten hoe het afgelopen/ verder is gedaan. Vinden wel altijd wel leuk om te horen.

• Nestor-F

Stop een kaartje in de camera waarvan je zeker weet dat de foto's die er op staan goed zijn. Zijn deze dan te zien via het schermpje? Zo ja, dan is de sensor de hoofdverdachte, zo niet dan hapert er iets aan de elektronica in de camera.