Hoe krijg je mooiste foto's met in fel zonlicht?

• Chantalmv2

Ik ga naar Turkije en wil natuurlijk erg mooie foto's maken. Ben al leuk bezig, maar vroeg me af of jullie tips hebben als je gaat fotograveren met fel zonlicht? Niet dat ik straks thuis kom en foto's groot zie op mijn computer en dat ze dan niet scherp zijn!!!

• JeroenW

Hmm… meet met zorg, dynamisch bereik in dat soort landen is erg groot. PRobeer in de eerste en laatste 2 uur daglicht te schieten. Polarisatie filter mee kan ook wel een goed idee zijn.

• Remco Jan

Als je overdag foto's maakt is het grootste probleem de hoge contrasten (met als gevolg bijvoorbeeld zwarte slagschaduwen onder neuzen). Dit kan je voorkomen door in te flitsen (zie de handleiding van je camera hoe hier mee om te gaan). Maar dat gaat natuurlijk niet op voor objecten die wat verder weg staan.

De mooiste foto's maak je 's ochtends vroeg of aan het einde van de middag/begin van de avond als de zon laag staat.

• Chantalmv2

Maar wat kan ik beste doen met ISO?

• hans

Als het heel licht is op 100 zetten. Probeer zoveel mogelijk met de zon mee te fotograferen dus niet tegen de zon in. Dat maakt het contrast probleem iets kleiner.

Een zonnekap kan ook helpen tegen hinderlijke reflecties in je beeld.

Succes ermee.

Met groet,

Hans

foto-website

• JeroenW

Ik zou er eigenlijk niet eens aan denken om naar een dergelijk land te gaan zonder kap, goed dat je het toch noemt, dat soort vanzelfsprekende dingen weten beginners vaak niet.

• Joop

Ik zou eens een goed boek kopen en doorlezen.

Van fel zonlicht krijg je geen onscherpe foto's. Aleen overbelichte foto's. Op je camera zit een hele leuke voorziening namelijk je kunt het histogram bekijken. En daar kun je heel veel uithalen.

En onscherpe foto's met een DSLR betekend alleen dat je nog heel veel moet oefenen en de juiste instellingen nog moet leren.

Fel zonlicht => gebruik zonnekap, gebruik desnoods een polarisatie filter, let op de stand van de zon tov de camera, ga het liefst niet midden op de dag fotograferen.

• Chantalmv2

Zonnekap heb ik al……bedankt voor de tips!

• nikonsjoerd

Ja Joop je moet inderdaad eens een goed boek kopen en doorlezen.

Mag ik je een handleiding van een Nikon camera aanraden. >:D<

Geintje mensen.. moet kunnen he!