Macrofotografie

• Theo

Hallo,

Enige tijd geleden heel enthousiast een Tokina macrolens gekocht de AT-X-pro 100 D, mede vanwege de supergoede recensies…Heeft iemand ervaring met deze lens , ik heb al heel wat geëxperimenteerd maar moet t echt van toevalstreffers hebben, welke instellingen moet ik gebruiken?, ik heb de Nikon D60 als camera. Probleem zit vooral in de scherptediepte, van een vlinder krijg ik bijvoorbeeld alleen een stukje vleugel scherp…..Wie kan mij helpen!!? Alvast erg bedankt!

• Joop

Ja dat is normaal bij macro fotografie. Kies eens een grotere F waarde bv F/8, je zult zien dat dan scherptediepte groter word. Met andere woorden er word meer scherp. En ja Macrofotografie is een lastig ding.

Maak eens een groot aantal foto's van een onderwerp en stel dan iedere keer een groter diafragma waarde in en je zult het verschil zien in scherptediepte.

Dan weet je wat je zelf een plezierige waarde van het diafragma en welek waarde erbij hoort. En ja bij een lage waarde kun je soms een scherptdiepte hebben van enkele milimeter.

• Remco Jan

Op deze site kan je uitrekenen wat de scherptediepte is voor verschillende objectieven: http://www.dofmaster.com/dofjs.html. Volgens deze berekeningen is de scherptediepte van een 100mm objectief bij F/8 op 40cm, 0,38 cm…..

• Marlies1

Macro is een heel moeilijk iets, je hebt een goede lens en die zul je moeten leren kennen.

En dat is oefenen ,oefenen en nog eens oefenen.

Deze foto is gemaakt met F16 op 1/180

• JeroenW

Prima lens, heb 'm zelf ook.

Afstoppen! Macro heb je op f8 nog niks eigenlijk f16 is veel beter geschikt.

f10:

f8:

• theo

Bedankt voor jullie reacties, veel oefenen dan maar…..

• Blossem

Wow! wat een prachtige foto van die spin zeg!

• Marlies1

De foto van de koe die net om de blaadjes heen kijkt op je blog is erg leuk.