Foto's aan elkaar geplakt

• Myrthe

Dag allemaal!

Ik heb een stapel oude (zeg 14 jaar) foto's die aan elkaar zijn vastgeplakt. Ik probeerde ze al een beetje los te trekken, maar dan trek ik ze kapot. Iemand enig idee hoe ik ze weer van elkaar af kan krijgen?

• Antony.

Gooi ze in een bak water tot ze zijn los geweekt. Dan een druppeltje afwasmiddel er in. Foto's er 1 voor 1 uithalen en met een wasknijper aan een puntje te drogen hangen. De druppel wasmiddel maakt het water zachter, zodat de foto's opdrogen zonder kalkvlekken.

Tsja, en als ze droog zijn dan onder een stapel boeken om ze recht te krijgen.

• Hans

Hallo Myrthe

Het zijn waarschijnlijk analoge foto's ? Soms wil het helpen als je ze in een bak met water legt. Daarna te drogen leggen op een handdoek of (als het grote foto's zijn) met een wasknijper te drogen hangen aan de waslijn. Succes.

Hans

• Hans

Terwijl ik met mijn berichtje bezig was, is dat van Antony binnen gekomen, 2 minuten voor mij aan. Hij adviseert hetzelfde als ik. En inderdaad, als de foto's droog en waarschijnlijk krom getrokken zijn, een paar dagen onder een stapel zware boeken leggen.

Hans

• Myrthe

Hartelijk bedankt voor de snelle reactie! Maar ze zijn wel erg oud en vergaan. Het zijn oude analoge foto's zelf ontwikkeld in een doka. Denken jullie dan niet dat ze dan kapot gaan? Ik dacht eigenlijk aan stomen (maar weet echt NIETS van foto's).. Of gaan ze er dan helemaal aan?

• Antony.

Die “hele ouwe” foto's hebben indertijd in de doka heel lang in schalen met vloeistoffen gelegen. Daar kunnen ze tegen. Foto's die geprint zijn kunnen dat niet.

Hihi, je kan er ook mee in bad gaan zitten.

• Ruud

De bovenstaande adviezen zijn uit te proberen. Maar als de foto's in de doka ook geglansd zijn vrees ik het ergste. Met zo'n gladde laag laat eerder het papier van de foto los dan wat er later tegenaan gekleefd is.

En als de glanslagen tegen elkaar aanzitten kan je het vermoedelijk helemaal wel vergeten.

Maar toch: succes. Zo heb je er ook niet veel aan.

• daynie

Hello ik wil heel graag weten hoe je foto's cool kunt maken en zo

XXX Daynie

• de tobfotograaf

zeep maakt het water niet zachter maar breekt de oppervlaktespanning af

wel is het zo dat dat effect met hard water minder is

• Rudo

Als je bang bent dat water de foto's kapot maakt, is stomen ook geen optie, want stoom is heet water……