Wat is er mis aan deze foto

• Amber

Mijn vriendin krijgt sinds ze een Nikon D50 heeft alleen maar foto's uit haar camera met rare grijze randen. Wie kan mij vertellen wat er mis is??

• JeroenW

Hmm.. Ik neem aan dat je randen bedoeld bij de witte stukken op de neus?

Enig idee wat voor lens ze gebruikt? Zit daar een filter op?

Wat me aan de instellingen opvalt is:

#

# Metering Mode = center weighted average (2)

Maar dat zou dit soort foto's niet mogen veroorzaken.

Ik zou 's beginnen met ons wat te vertellen over de lens en om de camera een reset te geven terug naar fabrieksinstellingen. Op de D50 gaat dat als volgt.

1. zet de camera uit

2. haal de batterij eruit en stop 'm na 10 seconden er weer in.

3. Zet de camera nog niet aan!

4. druk de reset knop op de onderkant in met een paperclip en houdt de knop een seconde ingedrukt.

• nikonsjoerd

Amber, weet je zeker dat deze foto uit de Nikon D50 komt? Het lijkt mij eerder dat deze uit een compact komt.

De foto ziet er een beetje “modderig” uit.

• Amber

Ja ik weet het zeker. Alle foto's die ze maakt zijn zo, al gelijk vanaf het begin. Ze heeft er een zoomlens bij geloof 28-300mm maar welke lichtsterkte weet ik niet.

Nog een voorbeeld:

• JeroenW

D50 is tot veel, veel meer in staat zoals dit, bij vergelijkbaar weer:

Lijkt bijna alsof er iets beslagen is. Ik blijf bij mijn oorspronkelijke opmerkingen.

Als dit sinds het begin is dan is ze knap laat, camera is al best wel oud

• sipke

Ze noemen het vignetering. Hoe en wat het exact is weet ik niet maar in elk geval heeft Jeroen gelijk dat je het in de lens moet zoeken, die past niet goed bij de camera. Of in het ergste geval is er een defect aan het toestel. Probeer de lens op een andere camera wat dan het resultaat is en probeer een andere lens op je D50

• De Klik

Een sigma 28-300

Ik ken de verschijnselen.

Echt een vaginale lens.

• Rudo

De Klik Schreef:

——————————————————-

> Een sigma 28-300

>

> Ik ken de verschijnselen.

> Echt een vaginale lens.

Nou inderdaad! Ik heb die lens ook gehad op een Pentax K100D, alles was “soft” van 28 tot 300 mm op elk diafragma. Ik was blij dat ik iemand had gevonden die de lens wilde overnemen ondanks de tekortkomingen, want ik vreesde een enkele reis prullenbak!

Groetjes van Rudo

• Amber

Ik had al een vermoeden dat het aan de lens lag, het is inderdaad een sigma… een vaginale lens dus! Zelf ziet ze het probleem niet zo vandaar dat ze er niet mee terug is gegaan naar de winkel. Ik zal haar adviseren om eens een andere lens te proberen en anders eens naar een speciaalzaak te gaan.

Bedankt voor de reacties.

• Marcellus

Waarom koopt iemand een spiegelreflex en accepteert dit soort beelden. Een compact is lichter en goedkoper. ;-)