Hoya of B+W ?

• nikonsjoerd

Als je moest kiezen uit deze 2 merken, welke is dan beter op het gebied van uv, polarisatie of neutraal filters?

Of zijn er nog andere ( Hama ? ).

Uiteraard is er natuurlijk Nikon nog en dat andere merk waar ik even niet snel kan opkomen. (:P)

Van beide filter makers viel mij op dat er zoveel verschillende types gemaakt worden voor met name uv en polarisatie.

Beetje door het bos de bomen niet meer zien. :S

• Remco Jan

Hoya of B+W is allebei goed. Als je het kan betalen (en het geld ervoor over hebt) zou ik niet verder kijken. Dat maakt het bos alleen maar groter….

En de verschillende types: er worden verschillende kwaliteiten aangeboden. Of dat zichtbaar is weet ik niet. Theoretisch zal het wel uitmaken, maar praktisch? Gezien de prijzen van de “instapmodellen” van beide merken mag je daar al van verwachten dat ze goed presteren.

Wat wel belangrijk kan zijn is of je een gewone versie kan gebruiken of dat je een “slim” type nodig hebt voor een groothoeklens.

• JeroenW

PRo1 serie van hoya is mooi voor die schaarse momenten dat je een uv filter gebruikt. Qua pola maakt het allemaal wat minder uit alhoewel ik de pola's van nikon wel heel mooi vind. Canon daarintegen is weer erg sterk in closeup filters.

• Joop

Je hebt ook nog Tiffen.

Dat zijn gelijk ook de betere merken. Tiffen, Hoya en B+W.

• JeroenW

Goed punt, die maken ook pola's en nd's. Ken ze eigenlijk alleen van de vierkante filters.

• viltervilozoov

Close up filters zijn geen filters en bestaan dus niet.

• viltervilozoov

Tiffen is de ergste knurft die ik ken.

• JeroenW

In jouw realiteit niet.

• Remco Jan

???? Close-up “filters” zijn toch ook geen filters maar voorzetlenzen?