Fotograferen op safari

• Ramrod

Misschien is een lens huren nog een optie , ik ben ook op safari geweest ,had een 70-300 lens maar ook hier mee had ik regelmatig te weinig zoom .

Hoop dat je ook naar het Hluhluwe-Umfoloz Park gaat ,veel authentieker dan het Kruger park , had daar soms het gevoel of ik door een vergrote versie van Beeksebergen reed.

• Floortje

Was inderdaad van plan niks nieuws te kopen/huren, maar het te doen met de spullen die we hebben. Dat is voor ons al heel wat, want tot voor kort had ik slechts alleen een klein simpel compactcameraatje. Ben maar een hobby-fotograaf en vind het leuk om van familie en vakantie wat plaatjes te schieten.

Ik doelde eigenlijk meer op instellingen voor de camera die je op zo'n safari het beste kan gebruiken, hoe het met het licht zit etc. Hier wat tips in.

• gerard

(:P)Heel veel foto`s schieten, hoe meer hoe beter.

Dit is het het voordeel van digitale fotografie.

Je moet ook geluk hebben om nu juist de juiste foto te kunnen maken.

Het is en blijft een hobby anders moet je voor echt betere lensen kijken met de lichtsterkte en stabilisatie.

Dan zit je al snel aan F:2.8 te denken voor moeilijkere licht omstandigheden.

Standaard lensen zijn in de regel niet echt lichtsterk en boeten al snel in bij te veel inzoemen.

Ik zou zo zeggen, geniet van je vakantie en maak mooie foto`s van wat er voor je lens komt :)

• Gerard

Na diverse “safari-vakanties” kan ik je wellicht een paar adviezen geven. Zorg voor voldoende accu-vermogen en voldoende geheugenkaartjes want neem van mij aan je blijft foto's maken.

Wat betreft het inzoomen, uiteraard zijn de dieren vaak verder verwijderd. Maar kijk er niet van op als ze plots voor de auto opdoemen. Ik heb meegemaakt dat een groep olifanten zo dichtbij was dat we om een overzichtsfoto te kunnen maken achteruit moesten met de auto.

Ook rino's lijken wel haast nieuwsgierig en komen vaak zeer dichtbij.

Waar groot zoombereik handig en haast onmisbaar is, is bij het fotograferen van vogels. Dat red je eigenlijk niet met je “standaard” zoomlens van pakweg 200 mm. Eén keer heb ik een 500 mm van een japanner mogen gebruiken. dan gaat er een wereld voor je open.

Maar ja daar hangt dan ook een aardig prijskaartje aan.

Ik heb het tot nu toe gered met max. 250 mm, een bonen- of rijstzak en het toestel in de auto-brackett stand.

Nog een onderhoudstip, neem zo'n spuitbus met lucht mee, kun je je toestel schoonblazen en voor als het erg stoffig wordt onderweg een goed af te sluiten zak of hoes.

• Ruud

Ha Floortje,

de tip die gegeven werd om een zak rijst (oid) mee te nemen (daar kopen uiterard) is zeker aan te raden. Maar wel een beetje afhankelijk hoe jullie gaan. Gaan jullie op eigen gelegenheid en met een huurauto, dan is dat zeker de moeite waard. Zit je in een bus… jammer dan heb je er niets aan en moet je door het raam fotograferen…. Verder heb je in Zuid Afrika geen busjes om op safari te gaan waarbij zoals in Kenia en Tanzania het dak omhoog kan. Wel zijn er safarijeeps die gewoon aan de zijkant open zijn. Zit je in een (huur)auto dan kom je niet verder dan vanuit je raam fotograferen. Daar is helemaal niets mis mee want dan doen wij al vele jaren en ik denk dat er best aardige foto's bij zijn die wij de afgelopen jaren op onze safari's gemaakt hebben.

EDIT

Tekst verwijderd ivm reclame

Einde Edite

Verder zou ik je adviseren om je witbalans iedere keer goed aan te passen aan de juiste omstandigheid. Laat hem niet op de automaat staan, maar kies zelf de juiste instelling. Je zult versteld staan wat voor effect dat op je foto's kan hebben. Wij hebben geen lichtsterke lenzen (2.8) maar met het opwaarderen van je ISO waarden kun je redelijk goed door blijven fotograferen als je wat minder licht hebt.

Neem ook inderdaad voldoende opslagmateriaal mee, want je blijft echt fotograferen. ( een klein laptopje heeft tegenwoordig al heel wat opslagcapaciteit.)

En als je in de herfst gaat zit je aan het einde van het droge seizoen (althans in de noord oosthoek van ZA) neem dan eens de tijd om even bij een waterplek te blijven staan…. er komt altijd wel wat langs.

Mooie reis!! en veel foto's

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

PS onze website heeft nog maar net de laatste update gehad van onze reis in maart dit jaar naar Kruger.

Veel plezier!

• Floortje

Bedankt,

'Naar zulk soort informatie was ik op zoek. Kan ik in ieder geval voordat we op reis gaan hier in Nederland nog wat gaan uitproberen, want ben tenslotte toch nog maar een beginner..

Onze reis is pas half oktober, maar zal zeker je site nog eens gaan bekijken!

• Ramrod

Als je in RAW fotografeerd kan je achteraf je kleurbalans altijd nog veranderen .

• Johan

Wat ik laatst mee had op safari in Afrika:

- Een 10-22 mm groothoek van Canon (absoluut een must voor de Afrikaanse landschappen)

- Een 17-50 mm (niet heel vaak gebruikt)

- Een 70-300 mm (ook absoluut een must voor parken als Addo of Kruger)

• JoRo Fotografie

Hoe rot het ook klinkt ik zou overdag geen lenzen wisselen,

Of je moet ergens in een hotel zitten, of op een rustige plaats.

Maar het is altijd een gok op vakantie.

VrGr JoRo Fotografie