Fotograferen op safari

• Floortje

Sinds 2 maanden hebben wij een Nikon 5000, met 2 lenzen (18-55 en 55-200). Dit is onze eerst spiegelreflex en ben er flink mee aan het stoeien om het apparaat goed te leren kennen en binnenkort ga ik ook een cursus volgen.

Nu gaan we in de herfst op vakantie in Zuid-Afrika om in ieder geval op safari te gaan en dieren te spotten. Nu vroeg ik me af hoe je dit het best kan fotograferen, want je wil toch ook het uitgestrekte landschap weergeven en fotograferen. Maar anderzijds wil je ook de dieren er goed op hebben en bv verder inzoomen. Moeten we dan steeds lenzen wisselen (mogelijk veel stof) of welke mogelijkheden zijn er?

• Joop

Inderdaad dan zul of lenzen moeten wisselen of een supercompact camera kopen.

Op dit forum zijn vaker van deze vragen gesteld;

http://fotografie.startpagina.nl/prikbord/7420823/advies-zuid-afrika#msg-7420823

http://fotografie.startpagina.nl/prikbord/7425910/andere-lens-of-extender-voor-safari#msg-7425910

• JeroenW

Of een 2e body. Is 200mm niet wat kort voor safari?

• Ramrod

Op safari kom je altijd te kort…..

• Jeroen

Je zou natuurlijk een 18-270 lens kunnen overwegen. :D

• Remco Jan

Ik zou eerlijk gezegd niks extra's kopen voor een eenmalige safari. De kans dat je precies het juiste shot kunt maken (dus het beest op de juiste plek, in het juiste licht en ook nog eens in een aardige houding) is zo klein, dat je dat beter aan de prof's kunt overlaten. Gewoon sfeerplaatjes schieten met de spullen die je hebt en later (of van te voren) een mooi boek van bijvoorbeeld Frans Lanting kopen.

• sipke

Ik zou dan liever een 70 - 300 kopen. Je wilt toch graag echt scherpe foto's en of dat met een 18 - 270 lukt is twijfelachtig.

• sipke

Ja dat is waar. En eigenlijk zou je voor je op missie gaat in Nederland al geruime tijd hebben moeten geoefend in het fotograferen van wilde dieren, hoewel het natuurlijk een heel andere demensie is. In Nederland moet je de dieren opzoeken en niet verjagen en in dat verre land zit je waarschijnlijk in een bus en hoef je alleen maar op de knop te drukken.

• Antony.

Niks extra kopen. Alleen een zak rijst. Fotograferen doe je tijdens een safari het meest via het open dak van busje of terreinwagen. Die zak rijst is ideaal als steun om de camera schokvrij en schadevrij te houden tijdens hobbelige ritten. Maar een sweater kan ook, is alleen veel gladder en kan van de wagen glijden. Als je vriend hem pakt en door de leeuwen wordt verscheurd en opgevreten, kan je volstaan met het 18-55 objectief.

• Jeroen

Uit eigen ervaring:

ik ging 4 jaar geleden op safari in Tanzania met een Canon Powershot S3 IS (hybride geval)

Die 12x optische zoom was toch echt wel nodig om de dieren mooi dichtbij te halen op de foto (al staan ze inderdaad soms letterlijk aan je jeep.

Veel plezier.

Jeroen