keuze 1e spiegelreflexcamera

• Remco Jan

Ze zijn niet slecht….totdat je eens een prime lens op je camera zet. Pas eens een testje gedaan met een wat oudere 24-85 AF-S die nieuw niet spotgoedkoop was en de spotgoedkope 50mm/1.8. Bij volle opening was de 50mm als scherper dan de zoomlens. Ik dacht eerst dat ik een fout had gemaakt, maar na herhaling van de test waren de resultaten hetzelfde.

Bijkomend voordeel: door de grote lensopening, kan je foto's maken die er uit springen t.o.v. zoomlenzen met geringe lichtsterkte. Je kan veel meer spelen met scherptediepte en dat maakt m.i. het verschil tussen vlakke kiekjes en mooie foto's….

• sipke

Met jou wensenpakket wat je allemaal wilt fotograferen heb je zeker 4 lenzen nodig en als je ook nog aankomt dat je de stuimeeldraden van bloemen wilt schieten komt er nog een macrolens bij.

Je hebt al gelezen dat superzoomlenzen worden afgeraden, dit omdat zoomlenzen met een korter bereik een betere kwaliteit hebben. Zo kun je dan ook beter een 18 - 70 en een 70 - 120 mm kopen dan een 18 - 120 mm De lichtgevoeligheid is verder belangrijk want als je al moet flitsen als de zon nog niet eens onder is, brengt ergernis. Bovendien als je dieren op de foto wilt zetten is het niet wenselijk maar een eis dat je een goede lichtsterkte hebt.

• Jeroen

Grappig dat je alleen de negatieve punten copy-paste.

Elke review heeft negatieve punten, maar ook positieve…………

• Jeroen

Tjah,

Ik snap dat de zoomlenzen niet het beste zijn, dus ik begrijp jullie reacties.

Aan de andere kant, iemand is aant denken aan haar eerste spiegelreflex, budget 500 euro (camera + lens)

Nou lijkt me dat sowieso aan de krappe kant, ook voor Camera + Superzoom lens,

Maar 4 lenzen is natuurlijk helemaal out of the question bij dit budget.

Ik zou zeggen: of camera met kitlens

Of voor wat meer geld een camera met superzoom. dan kun je alle kanten in en wennen aan DSLR fotografie.

later koop je gewoon echte top lenzen als je daar behoefte aan hebt.

nou ja ik ben natuurlijk een n00b, maar dit is mijn gedachte :-)

groeten!

• Kelly

bedankt voor jullie uitgebreidde reactie. Ik ben al een heel stuk wijzer.

Ik ga er nog een nachtje over slapen voor ik een keuze maak.

De conclusie die ik kan trekken uit jullie adviezen zijn:

- beter teveel dan te weinig lenzen ;)

- de body is minder belangrijk dan goede lenzen ;)

- met een grote budget, krijg je betere kwaliteit.

Ik denk idd dat ik 2 lenzen moet kopen ipv 1.

Bedankt voor jullie adviezen, ik ga me maar eens verder inlezen.