keuze 1e spiegelreflexcamera

• kelly

Goedemiddag allemaal,

Ik ben een hobby fotograaf. Ik fotografeer veel op vakantie,denk aan bv de chinese muur in zijn totaal maar ook de stokjes bij het eten. Dieren en sport zet ik ook graag op de foto. Macrofotografie lijkt me ook heel leuk. Merk bij mijn huidige camera dat ik meer wil dan dat de camera kan. Ik wil het liefste 1 lens, zodat ik niet hoe te wisselen. Is 1 lens kwalitatief minder dan 2 lenzen?

Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe camera te kopen. Mijn 1e spiegelreflexcamera. Budget +- 500 vind ik voorlopig genoeg. Dit is voor de body en lens (en).

Nu heb ik mij oog laten vallen op de Canon Eos 1000D met 18mm-200mm van tamron

of de nikon D3000 met de stigma 18/200mm.

Heeft iemand 1 van de twee camer's met de lenzen? of heeft iemand een goed ander alternatief?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp.

• Joop

Door een in het archief te lezen dan zou je nu weten dat die superzooms zoals een 18-200 geen goede objectieven zijn. Je zult dit ook in alle fotografie forums lezen.

Dus niet kopen.

Waarom gewoon niet met de kit set beginnen die bij Canon behoorlijk goed zijn en waar je makkelijk jaren vooruit kan.

Zowel Canon als Nikon zijn goede merken.

• kelly

bedankt voor je bericht.

het is dus beter om 2 losse lenzen te nemen? Als ik het goed begrijp. Ik wil een groot zoombereik hebben zodat ik vele mogelijkheden heb. vandaar dat ik d8 dat de lens 18-200 een aardige keuze was. 2 lenzen, is dat handig als je bv eerst de hele chinese muur erop wilt zetten en daarna je schoenveters. Moet je dan niet heel veel wisselen?

Ik heb nu nog een spiegelreflex vandaar.

• Joop

Het wisselen valt allemaal wel mee. En wat dan nog, daarvoor koop je een spiegelreflex, voor ieder doel kun je de goede objectief kiezen.

En als je het wilt doen om geen stof in je camera te krijgen, ook bij nooit wisssellen zul je stof in je camera krijgen want zowel camera als objectief zijn niet stof dicht, of je moet een Canon EOS xD camera kopen met L objectieven, maar die zijn ook nog niet allemaal stof en spatwater dicht.

De kit set loopt van 18-55 en van 55-250 dus je zoom bereik is groot genoeg.

Ik gebruik standaard een 24-105 mm lens en die zit het meenste op mijn toestel.

• Jeroen

Als beginnend spiegelreflex fotograaf heb ik misschien geen recht van spreken,

maar de zoom objectieven als SLECHT afdoen vind ik nog al zwart wit.

Voor een beginner als ik is het een prima lens (ondanks dat ik nog best wel wat vragen stel zo nu en dan).

Je hoeft niet te wisselen wat ik een groot voordeel vind en ik heb toch de snelheid van een SLR die ik nodig heb om mijn dochter goed te kunnen fotograferen.

ik snap dat mensen die wat langer bezig zijn veeleisender worden en misschien meer op details gaan letten, maar om een idee te krijgen dat je best goeie fotos maakt met een tamron 18-270 kijk maar eens in deze thread:

link

• lenzvilozoov

Helaas schieten die superzooms tekort waar ze voor worden gekocht, namelijk aan de lange kant.

Ook die Tamron 18-270, o46pp1verigens haalt ie lang niet de 270, verder dan 220 schopt ie het niet.

• Joop

Gewoon kopen zou ik zeggen.

Maar spijt krijg je, maar lees dit eerst een test op DPreview; Vooral punt 1, slecht Af performence.

■Slow and occasionally indecisive autofocus

■Geometric distortion across much of the zoom range

■Significant chromatic aberration at wideangle and telephoto (especially 270mm)

■Macro performance rather compromised (very soft at F6.3, focus shifts on stopping down)

■Uneven zoom action, zoom creep when not locked

■Slightly sub-par build quality

Maar lees hier verder http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_18-270_3p5-6p3_vc_n15/page4.asp

• Rudo

Hallo Jeroen,

Zo'n superzoom heeft het voordeel van niet hoeven wisselen, maar jij hebt toch ook vandeweek foto's laten zien en komt al tegen de grens van de mogelijkheden aan van de lens die jij gebruikt…. Ten op zichte van de lens van zo'n compact die jij gebruikte is de kwaliteit vaak net iets minder.

Het voordeel van een spiegelreflex is juist dat je voor iedere situatie een lens er op kunt zetten en het wisselen hoort er gewoon bij, het went ook.

Die chinese muur staat er al een paar jaartjes, dus die staat er ook nog wel als je klaar bent met wisselen van lenzen.

Groetjes van Rudo

• JeroenW

D3000 is een aardige instapper maar de sensor is niet zo goed als die van de 1000D wat je vooral in situatie's met weinig licht zult zien. Nikon's D5000 is een stuk beter.

Superzooms.. ik hou er niet van alhoewel die sigma met OS best aardig vind. Op dit moment is nikon's 18-105 erg sterk. Canon heeft nog niets met vergelijkbare prijs/kwaliteit.

Sigma's 18-125 is ook bepaald niet slecht.