Keuze

• lg

Ik heb thans de Panasonic mdc-fz30 ik wil overstappen naar een digitale spiegelreflex camera.

De reden is dat ik ook foto's maak in de schouwburg van max 3 meter afstand zonder flits.

Ik heb de keuze uit de Panasonic lumix G1, Sony alpha 330/380 beide met lens 18-55 mm en de Canon EOS 1000D met 3,5-6,3/ 18-200 mm dc af lens

Wat zou hieruit de beste keuze zijn, een alternatief als advies is ook welkom.

LG

• Joop

Je hebt dus een lichtsterk objectief nodig. Dwz het objectief met een lage F waarde bv 2.8 of lager. Maar ja deze kosten ook wat.

Objectieven met een zoom van 18-200 nooit kopen, zijn slechte objectieven.

Keuze is eigenlijk niet zo moeilijk kies Canon of Nikon. Zijn de betere merken met betaalbare objectieven waarbij ook veel tweede hands is te verkrijgen. Ook tamron en sigma maken vele objectieven voor deze merken.

• lg

Welk type en welke lens dacht jij aan?

• Joop

Wat is je budget? Welke brandpuntsafstanden heb je nodig?

Zo even wat voorbeelden (Prijzen Fotokonijnenberg)

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM a € 829

Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM a € 1019

Tamron 17-50mm F 2,8 a € 339

Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC Macro a € 339

Sigma 24-70mm F2.8 EX DG IF HSM Canon a € 729

Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Apo Macro II C a € 649

• JeroenW

Nikon D5000 met 18-105 of een tamron 17-50 f2.8

• Remco Jan

Je zegt dat je in het theater op maximaal 3 meter afstand foto's kunt maken. Ik maak daaruit op dat je dan behoorlijk wat bewegingsvrijheid hebt. Als dat inderdaad zo is, dan zou je een 50mm f/1.8 kunnen kopen. Die zijn een stuk betaalbaarder dan lichtsterke zoomobjectieven.

• lg

Allemaal bedankt voor de informatie ik heb naar de Nikon D5000 met 18-105 gekeken en komt er guntig uit qua prijs en mogelijkheden(tip van JeroenW) en dan tevens een 50 mm f/1.8 lens erbij deze zijn ook ook op de 2e hands maart redelijk betaalbaar.

LG

• Remco Jan

Ik heb mijn 50mm/1.8 ooit eens tweedehands voor een paar tientjes gekocht, en dat ding zit nu bijna altijd op mijn camera. Zoomen doe je vervolgens met je benen.