MB en KB

• Zven

Wanneer ik een foto heb gemaakt en ik kijk bij details dan staat er bij grootte 3.900 KB, dus zeg 4 MB. Wanneer ik de foto in Photoshop enigszins bewerk en ik kijk nogmaals bij details dan staat er 605 KB. Wie kan mij uitleggen hoe dat zit?

• Joop

Dat is niet zo moeilijk,

Je kunt in Photoshop aangeven met welke graad van compressie jij de foto wilt opslaan. Ook vernietigd Photoshop vaak de Exif gegevens van de foto, dit zijn de gegevens die de camera opslaat in de foto met welek standen van diaframa enz enz de foto is gemaakt. Hoe hoger de mate van compressie des te meer details worden uit de foto gehaald en des te kleiner het bestand.

Photoshop vraagt aan jou hoe de kwaliteit moet zijn zet jij deze op laag dan zal bestands grote kleiner worden en de kwaliteit van de foto kleiner.

Dus zet bij photoshop zoveel mogelijk de kwaliteit op hoog en zeker niet opslaan voor webfoto's. Dan word de kwaliteit wel heel erg slecht.

• Zven

Okay, het wordt me al iets helderder. Maar nu gebruik ik een oude versie (Photoshop 6.0) en daar wordt niet gevraagd hoe je de kwaliteit wil hebben. Wanneer ik op “wijzigingen behouden” klik, wordt de foto direkt automatisch opgeslagen. Ik kan dan niet aangeven hoe ik de kwaliteit wil hebben.

• JeroenW

Tijd voor een nieuwe versie. :-)

• Ruud

Dat PS 6.0 je niets vraagt begrijp ik niet. Ik heb er nog even een oud handboek van versie 4.0 bijgepakt, en zelfs daar kon je de compressie instellen. Tenminste, als je aangeeft dat je in JPEG wilt opslaan.

De tekst luidt in dat boek: “Slaat u een afbeelding op in het bestanstype JPEG, dan opent het dialoogvenster JPEG Opties .”

Daarna volgt een verwijzing naar een afbeelding naar een dialoogvenster. En in dat venster kun je gewoon de kwaliteit instellen.

Dus waarom zou 6.0 dat niet kunnen.

Het is misschien handig om altijd bij het opslaan de optie “opslaan als” te gebruiken, want dan komt er sowieso een keuzescherm langs, waarin je in ieder geval JPEG kan kiezen.

• Zven

Dat lijkt me een goede tip. Ik kon me ook niet voorstellen dat je dit bij Photoshop 6.0 niet zou kunnen instellen. Ik ga er binnenkort mee aan de slag. Bedankt.