Ik lees dat je een Canon 450 D hebt. Dat is beslist een heel fijne camera die je helemaal naar eigen smaak kunt instellen qua kleur, scherpte,contrast, verzadiging en toon.
Om er achter te komen wat voor jou de beste instelling is zou je het volgende moeten doen.
Kies een algemeen onderwerp, liefst een met veel verschillende kleuren. Zet je camera op statief en maak in eerste instantie 5 opnamen.
Open het menu van de camera en ga naar Beeldstijl.
Daar tref je de volgende beeldstijlen aan:
Standaard - Portret - Landschap - Neutraal - Natuurlijk - Monochroom (=zw/w)
Deze Beeldstijlen bepalen in hoge mate het kleurkarakter van het opgenomen beeld.
De 2 uiterste Beeldtijlen qua kleur zijn Landschap en Neutraal.
Ik heb sterk het vermoeden dat je Beeldstijl op Neutraal staat gezien het vrij flauwe beeld dat je hier laat zien.
Maar dit is nog niet alles. Binnen elke Beeldstijl kun je de scherpte, het contrast, de verzadiging en de toon wijzigen.
De vijf opnamen van hetzelfde onderwerp:
opname 1 Beeldstijl op Standaard en de detailinstellingen allemaal op 0
opname 2 Beeldstijl op Portret en de detailinstellingen allemaal op 0
opname 3 Beeldstijl op Landschap en de detailinstellingen ook op 0
opname 4 Beeldstijl op Neutraal en de detailinstellingen ook op 0
opname 5 Beeldstijl op Natuurlijk en de detailinstellingen ook op 0
Om achteraf zeker te weten wat de instelling was zou je e.e.a. van tevoren even moeten noteren
Bekijk de 5 opnamen op je scherm. liefst in een bewerkingsprogramma en kies de Beeldstijl die je het best bevalt. Stijl die Beeldstijl voortaan in op je camera.
Nu kun je nog een serie vervolgopnamen maken met je gekozen Beeldstijl, maar nu kun je binnen die Beeldstijl de detailinstellingen wijzigen. Zo heeft contrast, verzadiging en toon veel invloed op de kleurweergave.
Op mijn Canoncamera 40D heb ik steeds ingesteld op de Beeldstijl Standaard met als detailinstellingen:scherpte op 5, contrast op -1, verzadiging op -1 en kleurtoon op 0. Bij zonnig weer geeft deze instelling, met de witbalans op het zonnetje symbool, stevige volle kleuren en een goede scherpte.
Als in in Raw fotografeert en het Canonprogramma DPP gebruikt dat je bij de camera geleverd hebt gekregen, kun je alles achteraf nog wijzigen, ook de Beeldstijlen en de detailinstellingen. Een wereld gaat voor je open.
Ik wens je veel succes en hoop dat je laat weten hoe je proef verlopen is en of je dan tevreden bent.
Gregoir