Flets

• Jeroen

Hoi

Ik heb al een keer een soortgelijke vraag gesteld, maar ik doe het nog een keer :-) (sorry)

Foto1

Foto2

Persoonlijk vind ik het gras op foto 1 mooier van kleur. Deze foto is met mijn 4 jaar oude Canon S3 IS gemaakt

De tweede met mijn 2 weken oude Canon EOS 450D met Tamron 18-270 lens.

Ligt het aan mij of zijn de kleuren van de EOS erg flets?

Groeten

Jeroen

• Dennis

Dit ligt inderdaad aan jou.

Maar meer om het feit dat de foto door de fotograaf overbelicht is geraakt en de camera eigenlijk nog de baas is.

Maar gelukkig heb je nog de nodige software om dit recht te trekken, iets wat in een compact automatisch gebeurd.

Met een ruk aan de levels en met name de middentonen kwam er al heel wat kleur in de foto terug:

Gr. Dennis

• JeroenW

Ietsje te ver gerukt.

Ik zou, in ieder geval voorlopig, die eos 's op -0.3 ev zetten

• Jeroen

Hallo

Bedankt voor de input.

Voorlopig zeg je JeroenW, Tot ik het fotograferen wat beter onder de knie heb? Of wat bedoel je?

Ik merk dat ik vooral last heb van overbelichte fotos als ik ver inzoom.

Gr.

Jeroen

• Remco Jan

Misschien staat het diafragma net iets verder open dan wat de camera denkt. Als de camera denkt dat de foto met 1/250s bij f/8 gemaakt moet worden, maar f/8 is net iets wijder dan wat je mag verwachten, dan wordt de foto een beetje overbelicht.

• Jeroen

Hoi,

Ik begrijp het niet helemaal. Is dat dan een ‘foutje’ in de camera? of is dat normaal dat het diafragma verder open staat dan de camera denkt?

Gr,

JEroen

• Remco Jan

Ik weet niet of je dit als “foutje” moet bestempelen. Ieder product wordt gemaakt met bepaalde toleranties (hoe duurder, hoe nauwkeuriger over het algemeen). Als de belichtingsafwijking binnen deze toleranties vallen zijn zowel de lens als camera technisch gezien in orde.

Misschien moet je eens een foto van een grijskaart of een ander effen onderwerp maken op verschillende brandpuntsafstanden en diafragma's en kijken hoe groot de verschillen zijn. Theoretisch zouden alle foto's natuurlijk hetzelfde belicht moeten zijn, maar in de praktijk kan dat anders zijn.

• De Klik

De Tamron 18-270 zit er een beetje naast.

• Gregoir

Ik lees dat je een Canon 450 D hebt. Dat is beslist een heel fijne camera die je helemaal naar eigen smaak kunt instellen qua kleur, scherpte,contrast, verzadiging en toon.

Om er achter te komen wat voor jou de beste instelling is zou je het volgende moeten doen.

Kies een algemeen onderwerp, liefst een met veel verschillende kleuren. Zet je camera op statief en maak in eerste instantie 5 opnamen.

Open het menu van de camera en ga naar Beeldstijl.

Daar tref je de volgende beeldstijlen aan:

Standaard - Portret - Landschap - Neutraal - Natuurlijk - Monochroom (=zw/w)

Deze Beeldstijlen bepalen in hoge mate het kleurkarakter van het opgenomen beeld.

De 2 uiterste Beeldtijlen qua kleur zijn Landschap en Neutraal.

Ik heb sterk het vermoeden dat je Beeldstijl op Neutraal staat gezien het vrij flauwe beeld dat je hier laat zien.

Maar dit is nog niet alles. Binnen elke Beeldstijl kun je de scherpte, het contrast, de verzadiging en de toon wijzigen.

De vijf opnamen van hetzelfde onderwerp:

opname 1 Beeldstijl op Standaard en de detailinstellingen allemaal op 0

opname 2 Beeldstijl op Portret en de detailinstellingen allemaal op 0

opname 3 Beeldstijl op Landschap en de detailinstellingen ook op 0

opname 4 Beeldstijl op Neutraal en de detailinstellingen ook op 0

opname 5 Beeldstijl op Natuurlijk en de detailinstellingen ook op 0

Om achteraf zeker te weten wat de instelling was zou je e.e.a. van tevoren even moeten noteren

Bekijk de 5 opnamen op je scherm. liefst in een bewerkingsprogramma en kies de Beeldstijl die je het best bevalt. Stijl die Beeldstijl voortaan in op je camera.

Nu kun je nog een serie vervolgopnamen maken met je gekozen Beeldstijl, maar nu kun je binnen die Beeldstijl de detailinstellingen wijzigen. Zo heeft contrast, verzadiging en toon veel invloed op de kleurweergave.

Op mijn Canoncamera 40D heb ik steeds ingesteld op de Beeldstijl Standaard met als detailinstellingen:scherpte op 5, contrast op -1, verzadiging op -1 en kleurtoon op 0. Bij zonnig weer geeft deze instelling, met de witbalans op het zonnetje symbool, stevige volle kleuren en een goede scherpte.

Als in in Raw fotografeert en het Canonprogramma DPP gebruikt dat je bij de camera geleverd hebt gekregen, kun je alles achteraf nog wijzigen, ook de Beeldstijlen en de detailinstellingen. Een wereld gaat voor je open.

Ik wens je veel succes en hoop dat je laat weten hoe je proef verlopen is en of je dan tevreden bent.

Gregoir

• Gregoir

Dat je foto's een beetje overbelicht en dus ook al daardoor een beetje flets worden bij flink inzoomen is helemaal niet vreemd.

Immers, als je flink inzoomt komen er veel meer donkere delen in beeld; de (lichte) lucht verdwijnt vaak helemaal of voor een groot deel. De lichtmeter in de camera zet bij het “zien” van zoveel donkere delen het diafragma wat verder open of kiest een wat langere sluitertijd. Het gevolg is enige overbelichting. Dat is op zich dus helemaal niet vreemd. Daarvoor zit er ook een belichtingscorrectieknop op de camera. Opname te licht ?: correctie 1 of 2 stapjes naar de min. Opname te donker ? : correctie 1 of 2 stapjes naar de plus.

Niet vergeten de correctie terug te zetten naar 0, anders worden al je vervolgopnamen ook ongewild gecorrigeerd.

Gregoir