Filter op lens ter bescherming?

• Jeroen

Hoi

Ik begreep van iemand dat je een bepaalde filter kan kopen (UV of polarisatie?) die je op je lens zet , puur ter bescherming van de lens.

De filter zou in principe geen direct effect op de fotos hebben.

Iemand een idee wat voor soort filter hier bedoeld wordt? En is het inderdaad aan te raden?

Groeten

Jeroen

• JeroenW

UV filter.

Tja, erg controversieel onderwerp. Enige waar de voor en tegenstanders het over eens zijn is dat als je het wilt je het beste een goed multicoated filter kan halen.

Ikzelf doe 't sporadisch, alleen als ik in wat ik als gevaarlijke omsandigheden beschouw bezig ben.

• Dennis

Mee eens. Hier ook geen filters op de lens in normale omstandigheden.

Een pola kan vanwege bepaalde eigenschappen prima ingezet worden.

• JeroenW

Ja, maar dat is naar mijn mening een heel andere discussie omdat je een polarisatiefilter inzet om iets te doen met je beeld. Da's niet bedoeld als beschermingsfilter

• viltervilozoov

Polafilter: nuttig om waterspiegeingen weg te halen en/of blauwe luchten te behouden.

UV filter : 100% overbodig voor wat dan ook.

• Joop

Je hebt speciale beschermings filters, maar let op ieder stukje glas dat je toevoegd neemt wat licht ook al is het minimaal. Voor bescherming kun je beter een zonnekap gebruiken.

• Dennis

100% mee eens

• Remco Jan

Om de frontlens te beschermen kan je beter een zonnekap op het objectief zetten. Als er echt iets tegen een filter komt is de kans groot dat ook de frontlens beschadigd wordt. Een filter is hoogstens een bescherming tegen vingerafdrukken op de lens (en ook de kans daarop wordt minder als je een zonnekap gebruikt).