aankoop informatie

• HvD

Ik zoek een DSLR en heb een EOS 50D op het oog.

Welke Nikon camera is daarmee vergelijkbaar?

Ik overweeg ook de Pentax K7, maar er is maar weinig over bekend. Je hoort sowieso weinig over Pentax DSLR's. Vanwaar dat geringere marktaandeel? Minder gangbaar vanwege kwaliteit of gewoon een marketingkwestie.

• Remco Jan

Ik denk dat de 50D tussen de D90 en D300 in zit.

Het geringe marktaandeel van Pentax komt vooral door het grote marktaandeel van Nikon en Canon. Die waren domweg eerder op de DSLR markt en pakten daardoor een groot marktaandeel. Daarbij komt nog dat er voor Canon en Nikon veel meer vreemd merk accesoires en tweedehands spul te krijgen is.

• HvD

Ik ga voor de 50D.

Wie heeft ervaring met de lenzen?

Een aantal van de IS (image stabilization) lenzen hebben USM; verbeterde autofocus. Wel duurder, maar de moeite waard?

Mijn ervaring met wisselbare lenzen stamt nog uit de tijd van filmrolletjes, dus ben een beetje vergeten van welke lenzen ik het meeste plezier had. Maar ik herinner me wel dat het handig was een zoom te hebben van licht groothoek tot matig tele, die je als standaardlens praktisch constant op je camera hebt. Met een lange zoom erbij, en later eventueel verder uit te breiden met speciale lenzen.

Wat is dan raadzaam? Een EF-S 15-85, 18-135 of zelfs de 18-200 lens als standaard?

• JeroenW

Begin met een 18-55 is en kijk hoe dat bevalt.

• Dennis

IS, USM, zeker de moeite waard. Maar kan je net even iets langer wachten met scherpstellen, hoef je geen snelle onderwerpen te volgen en

heb je een aardige vast hand, kan je jezelf wat eurootjes besparen. Al zal je je misschien in sommige situaties weer vervloeken als je het niet hebt…

Denk ook aan de lichtsterkte van de lens. Dussss, waar gaat je interesse naar uit, wat schiet je het liefste?

18-200 ben ik geen voorstander van. Om dit bereik in een lens te proppen, moeten er hier en daar afwijkingen geaccepteerd worden.

Al is het wel een leuke vakantielens; je hoeft niet te wisselen en kan met 1 lens op pad, dus om te proberen kan het zeker geen kwaad.

Maar als een lichte groothoek tot matige tele je aansprak, kijk eens op Marktplaats naar bijvoorbeeld een 17-85 IS USM.

• Remco Jan

Als iets met IS en USM binnen jouw budget past: gewoon doen zou ik zeggen. Je kunt op zich best zonder, maar in de praktijk is het handig om te hebben.

• nisuthai

Ik ben sinds kort in bezit van de Pentax K7 en hier erg tevreden over. Ik heb hiervoor met de analoge camera's van Pentax gewerkt en digitale camera's van Sony dan prefereer ik zelf toch de Pentax K-7