natuurfotografie

• Herman

Hallo, geachte forum

Is er iemand die mijn een goed advies kan geven wat voor toestel goed is voor natuurfotografie?

er waar ik op letten moet als ik er een wil kopen.

ik ben op zoek naar een spiegelreflex camera.

en wat voor lenzen ik voor het begin nodig zou hebben?

en weet er misschien iemand een goede site waar ik informatie kan vinden over natuurfotografie?

alvast bedankt voor alle berichten terug!

groetjes van Herman

• sipke

Natuur en natuur zijn verschillende dingen. Als jij je wilt beperken tot bloemen en planten kun je met een 18 - 120 mm lens heel veel doen. Wil je levende dieren fotograferen dan is eem 500 mm eigenlijk wel nodig. Omdat dieren niet netjes gaan zitten wachten tot jij je foto gemaakt hebt geniet een lichtgevoelige lens de voorkeur en hij moet automatisch scherpstellen. Verder moet je eerst inzicht geven over hoelang je nu fotografeert en wat je budget is.

• Herman

Ik heb nog niet zo veel ervaring , en heb nu een compact panasonic lunix.

ik hou van alles van de natuur bloemen planten dieren, maar wil nu wel eens een spiegelreflex camera.

ja het butget is altijd moeilijk, maar ik denk zelf tot 500 euro misschien.

voor een beginneling is dat goed?

maar wat is dan belangrijk wat er op dat toestel moet zitten?

want je heb zoveel soorten in die prijsklasse.

groet van Herman

• sipke

Als je dieren wilt fotograferen doe je niks met een budget van € 500. Reken op een redelijke dslr een bedrag van minimaal € 650. Een 300 mm lens is wel het meest minimale welke je kunt gebruiken en die zijn er in vele prijsklassen, maar de goedkoopsten heb je niks aan. Kortom, het meest minimale budget zal rond € 2000 liggen.

• Roos

Goeiegenade……2000 euro voor een begin is toch niet leuk meer voor een amateur!!!

Ik denk dat je voor minder erg mooie foto's kan maken.

groet,Roos

• Herman

ja dat denk ik ook wel, want dit is geld voor een professioneel.

Maar vertel jij dan eens Roos, heb je hier ervaring in dan?

groet van Herman,

• Roos

Hoi Herman,

Nee, veel ervaring heb ik niet. Ik ben ruim een jaar bezig en heb een Canon 450D en later een macrolens bij elkaar gespaard van Canon.

Ook volgde ik een basis cursus waar ik veel aan heb gehad en dan oefenen, oefenen,oefenen.

Op internet is ook veel te lezen.

Ik moet zeggen dat ik best leuke foto's maak maar ik ben een amateur.

Groetjes,Roos

• JeroenW

Body maakt niet heel veel uit

redelijk goede telelens: 250-350 euro

macro lens: 350 euro

body + kitlens: 400 euro

Tas+ kleine dingen: 75 euro.

• Remco Jan

Kwestie van “managing expectations”…. Zolang je niet de verwachting hebt thuis te komen met prachtige foto's van een hert ver weg in het bos, hoeft het inderdaad niet zo duur te zijn.

• sipke

Net zoals die reclame van die fotowedstrijd om met een 50 mm lens een prachtige foto van een roodhalsgans te maken?