Vraagjes over fotograferen met spiegelreflex

• Jeroen

Hallo,

Ik ben nu een week bezig met mijn EOS 450D. Op zich kan ik al heel aardige fotos maken, portretten van mijn dochter gaan over het algemeen vrij goed.

Fotos buiten, landschappen e.d. zijn redelijk.

Wat ik nog steeds lastig vind is het maken van ‘kiekjes’ tijdens bijvoorbeeld een etentje ofzo. Ik gebruik momenteel nog de interne flitser, ik heb de AF op 1 punt staan (midden). Als ik eerst focus op 1 persoon, vervolgens de compositie bepaal en dan de foto neem, heb ik vaak maar 1 persoon echt scherp. Met mijn hybride (Powershot S3) was meestal alles scherp.

MOet ik een grotere diafragma waarde kiezen of hoe krijg ik meerdere personen scherp?

Het nadeel van automatische AF vind ik dat hij juist scherp gaat stellen op zaken die ik niet perse scherp wil hebben (een tafel of een lamp ofzo).

Voorbeeld:

oma wel scherp, baby niet

Iemand suggesties?

Bij voorbaat dank.

Jeroen

• Remco Jan

Door de grootte van de sensor is de scherptediepte bij een bepaald diafragma kleiner dan bij een kleine sensor. Op http://www.dofmaster.com/dofjs.html kan je spelen met verschillende cameratypes, lenzen en diafragma's en zie je de invloed op de scherptediepte.

De algemene regel is wel dat als je meer scherp wilt hebben je een kleine diafragma moet instellen (kleiner diafragma = hoger getalswaarde).

Automatische AF kan je het beste uitzetten als je controle wilt hebben, en gewoon zelf het AF punt selecteren. Automatische AF kiest waarschijnlijk het dichtstbijzijnde object om op te focussen. Ik gebruik nog steeds heel ouderwets het middelste AF-punt en vervolgens maak ik de compositie. Net als vroeger met het wigje in het midden van het matglas….

• Jeroen

Hoi,

Ik gebruik ook het middelste focus punt, maar gezien deze foto binnen genomen is ook een laag diafragma getal, Misschien lost een kleine diafragma het probleem al op (aangezien er toch geflitst wordt maakt dit ook niet zoveel uit).

Ik ga er eens mee aan de slag morgen.

Groeten

Jeroen

• Arthur

Beste Jeroen,

Je moet de camera op het programma A-DEP zetten voor scherptediepte.

Ik ben in het bezit van een EOS 400D maar neem aan dat het ook op de 450D aanwezig is.

Groet, Arthur

• JeroenW

Kiekje..

diafragma f5.6-f8

iso 800

flitser open en dan zal de sluitertijd iets van 1/60 worden.

flitser eventueel op -0.3 en gaan

• De Klik

Misschien een overbodige vraag Jeroen, maar hou je de knop wel vast na het scherp stellen?

Half indrukken en vast houden… compositie maken…. door drukken.

Met een diafragma 5.6 zou ik normaal gesproken vermoeden dat Baby en Oma beiden scherp zouden worden.

• GJ

Als de gezichten van oma en baby naast elkaar staan wel. Als oma met de baby op schoot zit en je fotografeert recht van voren dan wordt het krap denk ik. Scherptediepte (55mm, f/5.6, 1,5 meter) is ca. 15cm.

• Jeroen

Hoi,

Bedankt voor alle adviezen.

Ik hou de knop uiteraard wel in na het scherpstellen ja! ;-)

Ik heb nu eens een iets groter diafragma gebruikt, en dat lijkt inderdaad wel te helpen!

Super, ja ik moet nog veel leren…

Het is gewoon wennen, op een compact (Canon S3) was 99% van de tijd alles scherp , en nu moet je af en toe wat meer nadenken. Al moet ik wel zeggen dat ik met de EOS fotos maak die ik met de S3 niet kon maken (gelukkig maar, investering niet voor niets geweest :-))

Flitsen jullie binnen ‘s avonds alles? Zonder flits wordt het wel erg moeilijk om een foto van m’n bewegende dochter te nemen met weinig licht.

Kun je met een externe flitser de ‘sfeer’ beter behouden door bijv via plafond te flitsen? Want dat zou dan een mooi vaderdag cadeau zijn ;-)

Groeten

Jeroen

• GJ

Door indirect te flitsen voorkom je vooral slagschaduwen. De sfeer gaat toch wel verloren, want het licht is veel witter dan gloeilampen of kaarslicht.

Maar als het (te) donker is, en het onderwerp beweegt dan ontkom je niet aan flitslicht. Stilstaande object kan je natuurlijk gemakkelijk vanaf statief fotograferen, met behoud van sfeer.

• Jeroen

Hoi,

Bedankt voor de uitleg. Hoe werkt dat dan bijv. bij band fotografie?

Als er een paar man staan te headbangen on stage de dan zie je daar vaak toch best goeie fotos van, terwijl die lui ook snel bewegen in weinig licht?

Gr

Jeroen