Fletse fotos ?

• Jeroen

Hallo,

Ik heb een vraag. Sinds 2 dagen ben ik aan de slag gegaan met mijn EOS 450 + Tamron 18-270.

Nu ben ik vandaag het bos in geweest en ik vind fotos vaak FLETS als ik wat zoom gebruik. Ik doe ongetwijfeld iets verkeerd (hoop ik) maar ik zou graag weten wat. 2 fotos staan op deze website.. Over de eerste ben ik op zich qua kleur wel tevreden, over de 2de niet. Wie kan mij vertellen wat ik moet doen om betere kleuren te krijgen in geval 2? (rechtstreeks uit de camera en niet met photoshop ;-))

Bedankt!

Jeroen

• JeroenW

Leuk bospaadje.

Hmm.. doe je niet zo heel veel aan. Wat er op die tweede gebeurt lijkt te zijn is dat je camera zich ingesteld heeft om die donkere figuur in het midden goed te belichten. Blijkbaar was er toch best wat licht en is de rest daardoor wat overbelicht geraakt.

Ik had erook last van

• Jeroen

Bedankt voor je reactie!

Ja jouw foto heeft inderdaad ook een flets grasveldje. Ik heb het idee dat dit soort dingen met mijn powershot S3 niet of minder voorkwam, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Zou ik dit deels op kunnen lossen door de belichting op de camera met een paar stapjes naar beneden te zetten? Of evt. een kortere sluitertijd?

Gr.

Jeroen

• Rudo

In vergelijking met de foto van JeroenW vind ik jouw foto nog wel meevallen. Op zich vind ik er niets hinderlijks aan en is het contrast tussen het groen en het donkerblauw wel goed. De foto heeft wel iets!

Als je de sluitertijd wat gaat verkorten, zullen de bomen iets meer van hun orginele kleur krijgen (iets donkerder), maar wordt de persoon wat onderbelicht omdat die ook donkerder wordt. Soms is het gewoon zoeken naar de juiste balans, de juiste belichting en de juiste compositie.

Groetjes van Rudo

• Tamar

Misschien meer saturatie instellen in het hoofdmenu?

• vledsvilozoov

Nee, je moet de goede belichtingsmeetmodus kiezen.

In dit geval integraalmeting.

• vledsvilozoov

De REALITEIT is nu eenmaal niet door Sony of Kodak geschilderd, maar gewoon FLETS.

De camera geeft dat weer, wil je het anders> ga eens in de handleiding spitten..

• Remco Jan

De eerste foto ziet er aannemelijk uit, de tweede lijkt een tikkie overbelicht. Wellicht had integraalmeting, zoals je al aangaf, een beter resultaat gegeven.

Maar wees blij dat het digitaal is: direct na de opname kan je de foto en het histogram bekijken en direct het probleem aanpakken.