SLR: Altijd fotos nabewerken?

• Remco Jan

Wat je nog zou kunnen doen om “the best of both worlds” te krijgen is je camera instellen dat er zowel een RAW als JPG wordt opgeslagen (en de JPG dan met zaken als verscherping e.d.). De JPG's kan je dan meteen gebruiken, en de RAW's kan je archiveren voor het geval dat je nog iets zou willen doen achteraf.

Voor de kosten van de geheugenkaartjes hoef je het niet te laten.

• Remco Jan

Raymond Rutte schreef dat pas ook ergens, dat hij direct in jpeg werkt. Tijdens de opnamen kost het even iets meer tijd om de instellingen perfect te krijgen, maar dat is te verwaarlozen t.o.v. postprocessing tijd.

Ik ben echter zelf wat voorzichtiger en werk in RAW omdat er nog wel eens wat fout gaat met de details en dan is nabwerking een mooi vangnet. Ik hoef mijn geld er niet mee te verdienen, dus dan kies ik liever voor wat meer zekerheid ten koste van verwerkingstijd.

Met applicaties als Lightroom of Aperture hoeft nabewerking overigens niet zo heel veel tijd te kosten. Afgelopen zaterdag op die manier 150 foto's gemaakt tijdens de voetbalwedstrijd van mijn zoon gecropped, verscherpt en gereduceerd tot 20 foto's in ca. 30 minuten. Nu is dat weer niet te vergelijken met bijvoorbeeld een serie vakantiefoto's omdat de voetbalfoto's allemaal vergelijkbaar zijn (zelfde objectief, zelfde licht, zelfde onderwerp etc).

• De Klik

Verscherpen gebruik ik nagenoeg nooit.

Het verhoogd eventueel aanwezige ruis enorm en het geeft een on-natuurlijk beeld.

• De Klik

Dan is voor mij dus de vraag hoe de 20 beelden er uiteindelijk uit zagen.

Wat voor eisen stel je.

Uiteraard heb ik mogelijk makkelijk praten omdat het al heel lang mijn vak is.

Veel dingen gaan bij mij uiteraard op de “automatische piloot”.

• Remco Jan

Gewoon foto's waar de kinderen uit het voetbalteam herkenbaar en in actie waren te zien, waar de ouders van die kinderen blij mee waren. Het doel is dan bereikt dus meer tijd was niet nodig geweest. Ik hoef er geen prijzen mee te winnen of geld mee te verdienen.

Selectie is in zo'n geval makkelijk. Onscherp? Delete. Gezicht van het kind niet op de foto? Delete. Kind te klein op de foto? Delete. Dan kan je heel veel doen in een half uurtje.

• Pieter B

De Klik Schreef:

——————————————————-

> Verscherpen gebruik ik nagenoeg nooit.

>

> Het verhoogd eventueel aanwezige ruis enorm en het

> geeft een on-natuurlijk beeld.

hr de Klik,

Als u met raw opname werkt verscherpt de camera het beeld niet,

als u zonder de nadelige gevolgen zoals u beschrijft wilt verscherpen, probeert u dan eens het volgende :

verscherp niet in het camera raw programma maar in photoshop

kies daar voor : Afbeelding / modus / Lab kleur

kies vervolgens de optie venster / kanalen en selecteer daar de optie lichtsterkte

nu ziet u een z/w beeld, vervolgens gaat u verscherpen met het filter verscherpen / slim verscherpen,

hierbij worden alleen de pixels tussen z/w verscherpt door daar het contrast te verhogen.

Vervolgens zet u via Afbeelding / modus / de afbeelding terug naar rgb kleuren

u ziet nu de verscherping zonder de nadelige effecten zoals u hierboven beschrijft

Mvg…

Pieter

• Joop

Als je verscherpt en er onstaat meer ruis of het geeft een onnatuurlijk beeld dan doe je het niet goed. Dan overdrijf je met de instellingen of het hangt van de software af die je gebruikt.

Eigenlijk heet het unshap mask en doet niets anders dan pixels in elkaar doen overlopen, en als je het goed insteld dan zal de foto niet veranderen of ruis versterken alleen de kleine details van de foto worden beter zichtbaar.

Al dan niet toepassen hangt van de foto en fotograaf af.

• Antony.

Kennelijk heb ik een slechte camera, een Panasonic FZ30, weliswaar geen spiegelreflex, maar jaren terug bij de top van de grotere en zwaardere compactcamera's. Ik heb nog nooit direct perfecte foto's uit deze camera gekregen, die heb ik pas, nadat ik in Photoshop met de levels licht/donker, color, heb zitten spelen en als laatste met het filter unsharp mask.

Ik heb mijn klacht over de foto's die “slecht” zijn bij de eerste beoordeling, van meerdere FZ30-gebruikers gehoord.

• De Klik

Beste Pieter,

Fijn dat je me een lesje wilt leren, mogelijk interesseert het een ander.

Maar geloof me, mij leer je niet zo heel veel meer en zeker niet dit soort basis dingetjes.

• De Klik

Beste Joop,

Als je met verscherpen he je iets niet goed gedaan.