SLR: Altijd fotos nabewerken?

• Jeroen

Hallo,

Ik heb een vraagje: ik lees nogal veel over het nabewerken van foto's in photoshop.

Zelf doe ik zit ZELDEN (fotografeer vooralsnog met de Canon S3 IS en de Ixus 820), alleen voor bijv. onderwater fotos of fotos uit de lucht genomen.

Is het ‘normaal’ om bij een SLR alle fotos na te bewerken om het resultaat goed te krijgen? Of zijn in de meeste gevallen (bij fatsoenlijk camera gebruik) de foto's rechstreeks uit de camera ook gewoon goed?

Ik ben namelijk niet van plan om al m'n fotos te gaan bewerken :-)

groeten

Jeroen

• Rudo

Hoi Jeroen,

Natuurlijk hoef je niet al je foto's te bewerken. In principe kun je je camera zo instellen dat je foto's direct goed uit de camera komen (zelf je scherpte instellen, je belichting, de kleurverzadiging enz.)

Alleen het digitale tijdperk zorgt er voor dat je wel zelf makkelijk je foto's na kunt bewerken. Foto's die voor jouw gevoel net niet goed zijn (misschien iets onderbelicht of iets overbelicht, net iets te scherp of net niet scherp genoeg) dat kun je dan zelf bijstellen zodat die ene plaat de je qua compositie zo leuk vond, net iets aan kan passen zodat ie nog mooier wordt.

Het nabewerken kun je zo gek maken als je zelf wil, zo kan je ook bijvoorbeel hinderlijke achtergrondobjecten weghalen, of een effen gekleurde achterdrond maken, of de foto naar zwart wit zetten en alleen dat ene voorwerp wil in kleur te laten.

Kortom, je moet helemaal zelf weten wat je met je foto's doet, alles kan, niets moet.

Groetjes van Rudo

• JeroenW

Ik merk dat ik vrij selectief ben, ik bewaar weinig. Wat ik bewaar corrigeer ik toch meestal de belichting en contrast wel.

• Joop

Zoals Rudo al schreef je kunt je camera zo instellen dat de camera allerlei handelingen voor je uitvoerd.

Ik zelf heb alles uit (verscherpen, contrast enz) staan zodat ik soms foto's wel moet na bewerken, iets wat dan vaak moet gebeuren is verscherpen.

En als je in RAW schiet moet je ook vaak nabewerken.

Bij compact camera's speeld dit veel en veel minder daar komen de meenste foto's kant en klaar uit de camera.

• Jeroen

Ok

bedankt voor de toelichting!

Nabewerken is natuurlijk een leuke optie, maar het moet inderdaad geen verplichting zijn om tot een fatsoenlijk resultaat te komen..

Thanks!

• De Klik

Bij een fatsoenlijke camera met een fatsoenlijke lens, een fatsoenlijke techniek en een beetje kennis van fotografie hoef je normaal gesproken niets na te bewerken.

Ik schiet zoveel mogelijk in Jpeg, hoef nagenoeg niets weg te gooien ( uiteraard gaat er bij mij ook wel eens iets mis) en hoef met mijn Canons nauwelijks na te bewerken.

Een bruidsreportage op enig niveau vraagt uiteraard wel wat meer.

Gelukkig doe ik dat werk haast niet meer.

• JeroenW

Verplichting is het niet, tenminste vind ik, wat je wel doet is zien dat er nog iets aan gefixt kan worden en het ook doet

• De Klik

Uiteraard.

Het is echter mijn vak om reeds met de camera een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten.

• sipke

Als er zonder nabewerking geen goede foto is dan krijg je die ook niet met nabewerken. Maar ik haal meestal wel enige ruis weg. Soms is het handig kleuren te corrigeren.

• JeroenW

PRecies!