Type zoomlens

• Willem Eveleens

Hallo, Ik heb een vraag over het type zoomlens die ik gebruik? Ik fotografeer met een canon eos 50d. De zoomlens die ik gebruik is nog van mijn oude camera de eos 30, het type is EF 100-300 f4.5-5.6 UMS. Nu las ik in het canon boek dat het lenzen stel niet is aangepast aan de moderne digitale eisen. Kan dit extra ruis/onscherpte veroorzaken? In mijn geval bij theater fotografie waarbij ik met 2500 ASA werk zodat ik niet hoef te flitsen. Wel gebruik ik standaard een 1 poot statief om zoveel mogelijk trillingsonscherpte uit te sluiten. Mogelijk is er iemand die mij hierover meer kan vertellen. Bij voorbaat dank,

Willem Eveleens

• Rudo

Als je de 50D op 2500 iso zet, dan krijg je inderdaad ruis dat zal niets te maken hebben met de lens zelf.

Groetjes van Rudo

• JeroenW

“Niet aangepast aan de moderne digitale eisen” vind ik echt zo'n onzinnig klinkend iets wat je wel vaker leest. Ik heb met lenzen van 20 jaar oud geschoten die het echt prima doen op digitaal, ik heb met echte bende geschoten die voor digitaal ontworpen was.

Als ik http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=17&sort=7&cat=27&page=1 ga lezen dan krijg ik de indruk dat dit gewoon een vrij goedkope instap lens was. Theater fotografie, zeker op hoge iso's, is een tamelijk veeleisende discipline. Zonder voorbeelden valt 't niet zeker te zeggen maar het is goed mogelijk dat je toch profijt zou hebben van een nieuwe lens.

• Remco Jan

Een verschil tussen digitaal en film is wel de reflectie vanaf sensor dan wel film. De sensor reflecteert meer, waardoor de coating aan de achterkant van de lens verbeterd moet worden. Of dat in de praktijk zichtbaar is zal per lens anders zijn denk ik. Maar veelal wordt de kreet “geoptimaliseerd voor digitaal” misbruikt om een objectief met een kleinere beeldcirkel aan de man te brengen….

• JeroenW

Juist! Reflectie van de sensor is zeker mogelijk maar in vrij aparte omstandigheden. Ik denk dat ik in de 50000 digitale foto's er misschien een handje vol heb gehad waar dat een rol gespeeld zou kunnen hebben.

• Remco Jan

Objectieven zijn tegenwoordig zo goed, dat alle “wereldschokkende” verbeteringen marginaal zijn.