Fototas

• tukker42

Ik heb een Olympus E420 met daarbij 3 verschillende lenzen (40-150, 14-42 en 70-300 mm) + een externe flitser (FL36). Daarnaast wat accesoires zoals een afstandsbediening en een driepoot en monopod-statief (die niet persé meehoeven, belangrijk voor mijn vraag). Ik ben op zoek naar een goede fototas waar naast genoemde spullen wat boterhammen in kunnen of ander proviant. Ik vind het leuk om dagjes erop uit te gaan en die twee te combineren. Welke tas(sen) komt of komen daarvoor in aanmerking. Ik begrijp natuurlijk goed dat het draagcomfort heel persoonlijk is maar het gaat me om de ruimte. Heeft iemand ervaring, tips, herkent iemand zich in deze wens?

Alvast bedankt voor alle eventuele reacties.

Eric

• Rudo

Persoonlijk zou ik geen etenswaren en drinkwaren in mijn cameratas doen… pakjes en flesjes drinken kunnen gaan lekken, maar op een warme zomerdag kan een zakje met brood ook gaan condenseren / zweten, waardoor er vocht in je cameratas komt. Lijkt mij geen lekkere combinatie.

Ikzelf heb al jaren een lowpro tas, waar één camera en 4 lenzen en een flitser en wat schoonmaakspullen inzitten, en hij ziet er nog uit als nieuw. De tas is niet waterdicht, maar er zit een ingebouwde regenhoes is die ik er uit kan trekken en over de tas heen kan halen om de spullen te beschermen tijdens een (on)verwachte regenbui.

Je moet voor jezelf even bepalen wat je prettig vindt. wil je een schoudertas of toch liever een rugzak?

Groetjes van Rudo

• tukker42

Hallo Rudo,

Ja, daar heb je ook weer gelijk aan! Een schoudertas zou een optie kunnen zijn maar die glijden doorgaans zo makkelijk van mijn schouder. Ik heb voor mijn dagelijkse werk ook een schoudertas. Inhoudelijk ruim voldoende maar het draagcomfort haalt het niet, vind ik, bij een rugtas. Maar zoals ik al zei, zelfs dat is heel persoonlijk. Ik zou een dagje uit zo graag willen combineren met wat proviant en mijn fotospullen. Maar nogmaals, wat je zegt Rudo, daar heb je absoluut een punt.

• Rudo

Als ik er op uit ga met het gezin, dan heb ik vaak een rugtas met spulletjes (ook eten en drinken) en mijn cameratas over mijn schouder, dan de band op mijn rechterschouder en de tas op mijn linker heup, dan glijdt die tas echt niet weg..

Het voordeel van een schoudertas is dat je in principe je tas kan laten hangen om spullen te pakken of lenzen te wisselen, maar goed, een rugtas draagt lekkerder, dat ben ik met je eens.

Groetjes van Rudo

• JeroenW

Ik ben heel tevreden met mijn flipside 300

• tukker42

Ja, Rudo. Dat is inderdaad ook een goede optie. Dan zou het voor mij omgekeerd een optie zijn, de rugtas van Lowepro Slingshot voor mijn fotospullen (goede reviews gelezen) en een schoudertas voor de etenswaar. Maar goed, ik heb nu in elk geval wat andere opties.

Groet,

Eric

• tukker42

Hallo Jeroen,

Ja ook daar heb ik goede reviews over gelezen maar sluit dat ook aan bij de aanleiding voor mijn vraag?

Groet,

Eric

• JeroenW

Oh, sorry. Ja, ding is groot genoeg dat je een pakje brood wel binnen kwijt kan. Water in een zakje aan de zijkant. Ding draag prettig en door de constructie maak je je kleding er niet vies mee.

• Remco Jan

Qua meenemen van drinken: ik heb een rugzak van Konijnenberg (eigen merk) met een netje aan de zijkant waar je een bidon in kan meenemen. Hardstikke handig en mocht het lekken, dan komt het niet bij de fotospullen. Andere merken hebben misschien ook wel zoiets.

• Tamar

Bij deze mag ik graag verwijzen naar de fototassen van crumpler; uitstekend comfort, goede gepolsterde schouderbanden, en nog de ruimte voor de boterhammen en andere zaken die je toch graag meeneemt als je er een dagje op uit gaat. Nochthans geen last gehad van lekkende flesjes, en een stofzuiger doet wonderen voor eventuele kruimels.

Nog geen moment spijt gehad van deze aankoop.

Standaard in de tas; D80, 50 mm lens, 70-300 telelens, lensbaby met groothoek en macro opzetstuk, oplader.Er kan nu niets meer bij in het fotogedeelte, als ik mijn flits meeneem gaat hij in het bovenvak.

*edit; ook wel fijn, deze tas is onopvallend, niet zo overduidelijk een tas waar dure apparatuur in zit*

http://lh4.ggpht.com/_yV_pBufrL9Y/SXOaah16z5I/AAAAAAAABDA/PvkNSmoUk_I/Crumpler%20Pretty%20boy%20L.jpg