Welke camera, maar belangrijker: welke len(s)(zen)

• Jeroen

Hallo,

Ik fotografeer al een aantal jaren voor de hobby met een Canon S3 IS. Vooral reis fotografie.

Daarna heb ik er een Canon Ixus 860 bij gekocht om iets makkelijker mee te kunnen nemen.

Aangezien er nu een kleine meid van een aantal maanden hier in huis is bijgekomen, maak ik veel meer fotos binnenhuis en dan vooral portret fotos. Op zich maakt te S3 IS hele aardige fotos maar ik mis toch wel de kleine scherptediepte om mooie portretten te maken en ook flits ik natuurlijk alles kapot omdat hoger als ISO400 onacceptabel is.

Dus overweeg ik om een spiegelreflex aan te schaffen. Gezien mijn ‘Canon verleden’ (altijd zeer tevreden over geweest) neig ik naar de EOS 450. Dit staat nog niet vast, maar het is gewoon mijn eerste gevoel. Ik denk dat dit gewoon een goede, complete body is. Film is niet belangrijk voor mij en megapixels ook niet.

Dan komt de vraag, welke lens of lenzen! Ik maak nu dus veel portret fotos in en om huis. Maar ook gaan we nog steeds op reis en wil ik daar ook goeie fotos van kunnen blijven maken, dus redelijk veel zoom is af en toe toch wel gewenst. Een aantal dingen die ik overweeg (op basis van meningen van mensen en lezen op internet):

- Een tamron 18 - 250 of 18 - 270 lens. Dan ben je ‘klaar’ zeg maar , alles in 1. Maar dan twijfel ik aan de kwaliteit van de portret fotos die ik binnen maak

- Een canon 18 - 55 of 18 - 70 lens. en daar bij een 55 -200 lens o.i.d. nadeel is dan vaak wisselen lijkt mij (vooral op reis)

- Een canon 18 - 55 voor thuis en dan een tamron (of misschien een canon 18 - 200?) voor op reis.

Aangezien ik nieuw ben in de slr wereld vind ik het moeilijk om een keuze te maken. Graag zou ik jullie mening /advies horen

Groeten

Jeroen

• JeroenW

Ik denk dat je jezelf tekort doet als je niet ook naar de nikon d5000 kijkt.

Wat ik elke beginner op canon aanraad is begin met de 18-55 en kijk dan wat je mist, of dat nouz oom is of lichtsterkte. Qua superzooms, de canon en nikon 18-200's zijn vrij goed, daarna de tamron 18-270 en de sigma 18-200 OS, daarna de rest. Als je heel licht reist zoals backpacken ofzo dan kan ik me goed voorstellen dat dit een interessant alternatief is maar zelfs de beste superzoom blijft een compromis, je ruilt lichtsterkte en beeldkwaliteit in voor gemak.

• sipke

Naast de D5000 is er ook de D3000 die veelvuldig in de aanbieding is met een lens erbij.

• Remco Jan

Qua allround lens vind ik (maar dat is persoonlijk) een 18-55 net iets te kort. Dan moet je inderdaad vaak wisselen tussen de 18-55 en de 55-200. Ik zou zelf kiezen voor de 17-85 en een 70-300. Met de 17-85 kan waarschijnlijk de bulk van de foto's maken, je hoeft dan niet zo vaak te wisselen. Het is natuurlijk wel wat duurderd dan de combo 18-55 en 55-200. Een 18-200 heeft wat mij betreft meer nadelen dan voordelen. Optisch zijn die “superzooms” niet meer zo erg als in het verleden, maar de lichtsterkte is belabberd.

• Joop

Belangrijkste is; wat is je budget?

Een heel goede objectief is Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM. Kwaliteit is echt goed. Prijs is iets minder.

Wil je er een zoom boven op dan kun je gaan voor de 55-250, 70-300 of de 70-200. Waarbij de laatste 2 de betere objectieven zijn.

Voor binnen neem je er een Canon 430EX flitser erbij.

Filmen met de canon xxxD serie is gewoon waardeloos door de framerate.

Dus ga voor de 450D. Een goede camera.

• Rudo

Hallo Jeroen,

Ik ben het volledig eens met Joop.

Eventueel een wat goedkoper alternatief voor de 15-85 van Canon, is de 17-70 van Sigma, is denk ik wel iets minder van kwaliteit, maar toch een goed en betaalbaar objectief.

Wat een leuke aanvulling is, zeker ook voor portretten is de Canon 50mm f/1.8, is een meer dan redelijk objectief voor een hele kleine prijs.

Groetjes van Rudo

• JeroenW

Ja, maar die sensor valt me wat tegen

• nikonsjoerd

Waarom dan ?

• JeroenW

Het is de oude uit de d60. Op hoge iso's komt 'ie niet in de buurt van de d5000/d90/d300 familie sensor