bewerkingsprogramma

• Floortje

Wat zijn goede (gratis) bewerkingsprogramma's voor de beginnende fotograaf?

• sipke

Ik gebruik paintshop ultimate. Kost € 89 geloof ik. Zal minder goed zijn dat een prof pakket van € 500 maar is zeker beter dan de gratis progjes. RAW files worden af en toe volkomen anders weergegeven dan een JPG en soms kan ik beter een RAW middels irfanview naar JPG converteren om dan verder te bewerken.

• Roos

Floortje,ik begin ook nog maar pas en gebruik de gratis Picasa wat me goed bevalt. Misschien wanneer ik het goed onder de knie heb ga ik verder maar voor nu is dat een prima programma.

succes,Roos

• JeroenW

Picasa is al genoemd, photofiltre komt ook bij me op. The gimp is ook nog een optie.

Qua aanschaf, photoshop elements is misschien wat, anders adobe lightroom

• Rik Martens Photography

Ik gebruik photoshop. Maar dat is te duur voor hobby gebruik.

Gimp is freeware en een erg goed programma.

Je kunt ermee in lagen werken en HDR foto's maken.

Een gewldig beeldbewerkings programma. Daar kunnen Paint en paintshop pro niet tegen op.

En het is nog gratis ook.

• Remco Jan

iPhoto

• Marlies1

Photofiltre is een heel goed programma, niet moeilijk en met veel mogelijkheden.

Wil je nog meer dan kun je ook nog photofiltre studio nemen, niet helemaal gratis ik dacht zo'n € 37,50 eenmalig en dan kun je constant de nieuwste en steeds verbeterde versie downloaden.

Lessen voor beide programma's vind je o.a. op www.oudje.nl waar je ook de programma's kunt downloaden in het nederlands.

Photofiltre is zeker een heel goed programma voor de hobbyfotograaf met meer dan voldoende mogelijkheden.

• JeroenW

Voor jouw info, photoshop elements kan een flink deel van wat de echte photoshop ook kan en het is gelijk genoeg dat jij een elements gebruiker ook kan helpen