Een volgens www.photozone.de goede lens waar je goed mee uit de voeten kunt is bijvoorbeeld de Canon EF-S 15-85, maar dat is wel gelijk een lens van rond de 600 euro, dus dat is prijzig…… maar goed een lens is een investering voor de toekomst, dus als je er mee door wil gaan met fotograferen dan is de lens nog jaren en jaren bruikbaar. Als je er toch weer mee stopt, dan blijkt dat de kwlitatief goede lenzen van Canon bijna geen afschrijvingen kennen, dus kun je de lens wellicht weer voor 500 euro verkopen (hangt uiteraard wel af van de staat waarin de lens verkeerd) Je hebt dan 30 mm extra aan de tele kant (het scheelt in de praktijk maar een beetje, maar het scheelt, maar aan de groothoek kant scheelt die 3mm aanzienlijk)
Als je dan toch een superzoom wil, zou ik kijken naar de Tamron 18-250. Geen beeldstabilisatie, maar wel een goed bereik met een beeldkwaliteit die in verschieden reviews een voldoende scoort. Die is te koop voor ongeveer 325 euro.
Als je wel voor de 17-70 voor Sigma zal gaan, zal het extra zoombereik je tegenvallen ten opzichte van de 18-55, dus die raad ik je niet aan als het alleen om het extra bereik gaat.
Nogmaals ik raad je toch echt aan om met twee lenzen op pad te gaan en een goede combo zou dat de 17-70 (al dan niet met beeldstabilisatie) en de 55-250 van Canon… maar ja als je dan toch echt maar één lens wilt, dan zou ik voor de tamron 18-250 gaan, maar misschien dat anderen nog andere suggesties hebben.
Groetjes van Rudo