jullie hulp/tips nodig!

• saskia300@gmail.com

Goedenmiddag,

Ik ben een hobbyfotograaf en altijd bezig met mijn camera. Ik probeer alle standen uit en heb altijd mijn camera mee, want je weet wat ze zeggen….oefening baart kunst;)

Alleen nu loop ik steeds tegen hetzelfde probleem aan. Ik fotografeer soms op trouwerijen van bekenden en familie. Ze hebben zelf een professionele fotograaf ingehuurd, dus het is echt puur voor mijzelf omdat ik het leuk vind en om te oefenen. En buiten is het ook geen probleem, dan gaat het altijd wel goed. Alleen binnen zit ik steeds met hetzelfde punt. Ik zal even vertellen welke camera ik heb en op welke stand ik fotografeer. Dat is voor jullie wat makkelijker om mee te denken.

Nikon D70s met 18-70mm lens

Nikon Sb-800 externe flitser

Nu heb ik geschoten in stand auto en de externe flitser gebruikt. De iso op 800. Ik merkte dat als ik met een lage iso schoot, dat dan de foto's vaak donker bleven. Schoot ik op een hoge iso, dan werden de foto's erg korrelig, dus niet meer scherp. Ik vind ook dat de kleuren niet echt mooi overkomen. Of ik nou wel of niet de externe flitser gebruik. De foto's werden hard van kleur of donker of juist overbelicht. Ik gebruik juist met deze gelegenheden de automatische stand, omdat ik dan zeker ben van goede foto's. Maar het blijkt dat dit helemaal niet zo is. Ik zie dus iets over het hoofd. Een stand die ik anders moet zetten, ik weet het niet.

Als ik buiten foto's maak van het bos of strand ofzo, dan ben ik vaak met de standen aan het spelen en zit vaak ik stand M.

Maar ik weet niet of het slim is om deze stand te gebruiken met bruidsreportage's.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ben benieuwd!

Groetjes Saskia

• nikonsjoerd

Ik zou zeggen… probeer die m-stand eens. Als het mislukt is het toch niet erg.

• saskia300@gmail.com

Ik heb dat al eens geprobeerd, maar ik heb geen statief. Dus het was onscherp. Dat is mij dus ook nog niet gelukt.

Maar ik vraag mij af of het niet goed moet gaan met de automatische stand. Dus niet nadenken en leuke plaatjes schieten. Ik zeg niet dat ze dan mooi professioneel worden, maar dat hoeft ook niet. Als ze maar niet donker worden of onscherp.

• JeroenW

Wat ik zou doen.

Camera in A mode instellen op ong. 2 stops onderbelichting indien mogelijk. Met een D70 wil je eigenlijk niet voorbij iso 800. Flits op de camera op simpel ttl en lichtmeting op centraal. Combineer dat met indirect flitsen of een omnibounce en je moet toch wel 80-90% acceptabel belichte plaaten kunnen produceren,

Nog een handig weetje bij flitsen, hoe lager de sluitertijd, hoe meer omgevingslicht je meepakt.

• JanG

Hey Jeroen,

Als je dit nog mocht lezen (oudere topic)…

Waarom zou je in de A-mode continu 2 stops onderbelichten?

Groet, JanG

• JeroenW

Je laat je flitser de rest aanvullen.Ik vind 1.5-2 stops wel mooi, je krijgt meer aandacht op je onderwerp.

• Marcellus

Hoi Saskia,

Gemeentehuizen zijn vaak lastig. Ik werk meestal handmatig, iso rond de 800, diafragma vaak op 4 en 5,6 en een sluitertijd van 1/60 of 1/30 om wat omgevingslicht mee te pakken. Maar als je slim bent neem je een keer een model mee en ga eens wat proberen in een trouwzaal, mag vaak wel en zo kom je zelf tot de beste belichting, succes!

• JeroenW

Da's een goed advies.Waar ik nog aan toe wil voegen, ken je ‘t gemeentehuis niet, ga dan van te voren ook ’s kijken