vraagje, welke body

• H. Baars

Hallo

Ik heb twee Nikon lenzen t.b.v. een analoge Nikkon camera en de vraag is of ze kan gebruiken op een digitale Nikon camera en zo ja welke ?.

De gegevens van de twee lenzen zijn: 1e, Nikon AF Nikkor 28-80, 1:33-5.6 G. 2e, Nikkon AF Nikkor 70-300 mm, 1:4-5.6 G.

Dank vast.

Groeten, H. Baars

• boddievilozoov

Bruikbaar op alle Nikons met autofocusmotor in de body, dus D90 of hoger.

• JeroenW

Vrolijk word je er niet van. De 28-80 is bepaald niet zo goed als z'n voorganger, de 28-80 D en ook die 70-300 houdt niet over. Ik heb die 70-300 een tijdje gebruikt, was blij toen ik het geld kreeg om een betere telelens te kopen.

• Norto

Heeft de D80 die dan niet? ik dacht het wel.

• Rudo

De D50 en de D70 ook, maar doorgaans willen de mensen een nieuwe camera kopen en aangezien de D80 niet meer nieuw geleverd wordt denk ik dat vilozoov er daarom voor heeft gekozen om die modellen niet te noemen….

Groetjes van Rudo

• Norto

Zeg JeroenW,

Je hebt het toch niet over de Nikon AF-S 70/300 F/4.5 - 5.6 IF VR ? Die wil ik nl kopen, maar je zal het wel niet over dezelfde lens hebben neem ik aan !!

• RemcoZ

Ik denk dat JeroenW de 70-300G bedoeld. De nieuwe VR versie is veel beter maar ook een stuk duurder dan de G.

• JeroenW

Nee!

Nikon heeft in het autofocus tijdperk drie 70-300 zooms gemaakt.

70-300 G. Lens uit de categorie “kost bijna niks en dan heb je iets”. Ding ging op het laatst voor nog geen 125 euro weg. CA was gigantisch maar in niet al te hoog contrast situatie's ging ‘ie best zeker als je ’m iets kon afstoppen. Lens hield wel lekker vast trouwens. Ik had ‘m en heb ’m vervangen door een sigma 70-300 APO wat een hele vooruitgang was.

70-300 ED: Eigenlijk dezelfde lens als hierboven maar dan met 2 ED glas elementen erin wat behoorlijk hielp in de prestatie's. Geen hoogvlieger maar wel een hele acceptabele consumentenzoom zeker voor film waar 'ie voor bedoeld is.

70-300 VR: Alhoewel dit een G lens is moet je ‘m zeker niet verwarren met z’n voorganger. Totaal nieuw ontworpen, VR oftewel beeld stabilisatie. Degelijk, scherp. Prijs ligt wat hoger dan z'n voorgangers maar je krijgt er heel veel meer voor. Ik heb 'm nu 4 maanden en ben er heel tevreden mee.