Vrijwillige fotograaf op locatie

• Diana

Hallo,

Misschien een rare vraag en wie weet zit ik ook niet op het juiste prikbord…

Voor mijn vaders 60ste verjaardag willen we hem graag een rondvlucht boven de Rotterdamse havens geven.

Hij heeft hier meer dan 35 jaar gewerkt en door gezondheidsproblemen is hij heel plots moeten stoppen met zijn werk, wat voor hem zijn lust en leven was.

Nu zoek ik eigenlijk iemand die met mijn vader (en evt moeder) in het vliegtuig wilt stappen en geheel kosteloos foto's zou willen maken vanuit de lucht.

Ik weet immers als mijn vader in het vliegtuig zit geen enkel moment aan foto's maken denkt.

Terwijl we hem juist een leuk en mooi aandenken willen geven, meer tastbaarder dan alleen een herinnering.

De vlucht is natuurlijk betaald en we kunnen misschien afspreken dat wij het geheugenkaartje voor je meenemen en na de vlucht weer terug krijgen.

Graag jullie reactie,

Diana

• Joop

Je moet even navragen als je foto's mag maken van de haven van uit de lucht. Volgens mij is dit niet toegestaan ivm staatsveiligheid.

• Diana

Goed dat je het zegt, helemaal niet bij stilgestaan…

Dank je wel, ga gelijk even verder zoeken.

Diana

• Antony.

Joop Schreef:

——————————————————-

> Je moet even navragen als je foto's mag maken van

> de haven van uit de lucht. Volgens mij is dit niet

> toegestaan ivm staatsveiligheid.

Dat lijkt me onzin. Dan zou je vanaf de Spidorondvaartboot ook geen foto's mogen maken. En wie controleert in de lucht? Het gaat om privefoto's die niet gepubliceerd worden.

• Deventenaar

Staatveiligheid heeft te maken dat je geen foto's mag maken van militaire objecten en paleizen vanuit de lucht. Dit kan Nederland in diskrediet brengen als het bijvoorbeeld in verkeerde handen valt. Maar een rondvlucht boven het havengebied van Rotterdam zou volgens mij geen probleem opleveren.

• Remco Jan

Van http://www.defensie.nl/mivd/taken_en_werkzaamheden/industrieveiligheid/luchtfotografie/

—————————————–

Luchtfotografie

Boven Nederlands grondgebied mag niet zomaar worden gefotografeerd. Daarvoor is een vergunning van het ministerie van Defensie nodig. Dit besluit is opgenomen in het Koninklijk Besluit Luchtfotografie uit 1959.

Het Koninklijk Besluit geldt niet voor alle luchtvaartuigen. Bijvoorbeeld bij het fotograferen uit Nederlandse en bondgenootschappelijke militaire luchtvaartuigen voor militaire doeleinden.

Voor vluchten die gebruikt worden voor het vervoer van personen of goederen is ook geen vergunning nodig. Hierbij geldt dat de plaats van bestemming of vertrek buiten Nederland is. Of bij een vlucht tussen twee plaatsen in Nederland dient de vlucht in overeenstemming zijn met een gepubliceerde dienstregeling.

In alle andere gevallen is een luchtopnamevergunning nodig.

—————————————–

De Rotterdamse haven lijkt me eerlijk gezegd wel een locatie waar men enigszins bezorgd is over de industrieveiligheid.

• JeroenW

Lekker belangrijk! Ten eerste, wie controleert dit? Zeker met diane's verhaal erbij. Ten tweede, wie heeft er wel 's van google earth gehoord?

• Joop

Jeroen het gaat er niet of het belangrijk is of niet. Het zal lullig zijn als je in het vliegtuig zit met je fotograaf en de piloot zeg mag niet omdat het gevolgen voor hem kan hebben. En volgens de wet mag het niet zomaar.

Ik weet het het zijn van die onzin regeltjes, maar stel je voor dat er wel gecontroleerd gaat worden, wat dan. Het zou lullig zijn als je met goede bedoelingen een strafblad hebt? Je vergeet even een ding op ontwerpen van gebouwen en bouwwerken zit copyright, die mag je niet zomaar fotograferen.

Ten tweede Google Earth is wat anders. Daar is toestemming voor verleend.

Het zou leuk zijn als iemand foto's van jouw flickr pagina op een stockfoto site en er geld aan verdiend. Zeg je dan ook Lekker belangrijk die regeltjes.

• JeroenW

Joop Schreef:

——————————————————-

> Jeroen het gaat er niet of het belangrijk is of

> niet. Het zal lullig zijn als je in het vliegtuig

> zit met je fotograaf en de piloot zeg mag niet

> omdat het gevolgen voor hem kan hebben. En volgens

> de wet mag het niet zomaar.

Bel 't rondvlucht bedrijf op en vraag wat die zeggen

> Ik weet het het zijn van die onzin regeltjes, maar

> stel je voor dat er wel gecontroleerd gaat worden,

> wat dan. Het zou lullig zijn als je met goede

> bedoelingen een strafblad hebt?

Vuurwerk afsteken buiten oud jaar is ook verboden, denk dat de pakkans daar hoger is dan voor 3 man in een cessna 172.

>Je vergeet even

> een ding op ontwerpen van gebouwen en bouwwerken

> zit copyright, die mag je niet zomaar

> fotograferen.

Sorry maar, waar staat dat?

>

> Ten tweede Google Earth is wat anders. Daar is

> toestemming voor verleend.

Ja… echt waar? Geloof jij nou werkelijk dat als je bijv. A'dam zuidoost bekijkt, hetzijj de streetview, hetzij de view van boven, dat er daadwerkelijk de moeite is genomen om met al die architecten contact te zoeken en toestemming te regelen? Of gaat het om de eigenaars? Mij is niks gevraagd hoor en toch staat mijn huis ook gewoon met een plaatje vanaf de straat op google.

>

> Het zou leuk zijn als iemand foto's van jouw

> flickr pagina op een stockfoto site en er geld aan

> verdiend. Zeg je dan ook Lekker belangrijk die

> regeltjes.

Wat is de overeenkomst hier?

Joop, ik weet dat je het goed bedoeld maar deze keer ben ik het gewoon niet eens.

• De Klik

Joop haalt een paar dingen door elkaar.

Er zit geen copyright op gebouwen.

Het is echter niet zomaar toegestaan zonder toestemming van de eigenaar een afbeelding van zijn gebouw te gebruiken voor commerciële doeleinden of openbare doelen.