digitaal zoomen

• Peter B

Prikkers,

Ik heb wat foto's geschoten van loslopend wild op een aardige afstand.

Ondanks mijn Nikon D60 met een 18-200mm lens, volledig ingezoomed, blijft er, hoe zullen we het zeggen, naar verhouding wat veel omgeving op de foto.

Wie kan mij vertellen hoe ik op de computer, digitaal kan inzoomen, voordat ik de foto's laat afdrukken?

Weet iemand ook hoeveel dit kan, zonder te veel kwaliteitsverlies voor kleine afdrukken?

Alvast bedankt!

Gr.

Peter

• Norto

Als je een fotobewerkingsprogramma hebt kan je de foto knippen en opnieuw opslaan

• Votovilozoov

Gebruik de functie “crop”of bijsnijden in een programma (zo ongeveer alle viewers/ bewerkingsprogjes kunnen dat)

Als je naar je smaak hebt “ingezoomd” kan je er nog wat pixels bijmaken zodat je voor het afdrukken op iets van 200 tot 250 pixels per inch uitkomt.

Of dat goed genoeg is moet je zelf bepalen, het hangt sterk af van de kwaliteit van de originele opname….

• Peter B

Dank jullie.

Ik begrijp dat dat niet standaard in Vista zit.

Bestaat hier free software voor die ik legaal van het net kan plukken?

Al dan niet, welk programma kunnen jullie me aanraden?

Gr.

Peter

• Kees1

http://picasa.google.com/

• Peter B

Super, precies wat ik zocht!

• Peter B

Bedankt zover!

The proof of the pudding is the eating natuurlijk, maar een beetje voorkennis is toch wel gemakkelijk…

Kan ik ergens richtlijnen vinden over hoeveel pixels ik nodig heb voor een afdruk van bijvoorbeeld 10/15 centimeter, of voor 50/50 centimeter? Ik begrijp dat de scherpte maatgevend is, maar dat kan ik wel enigszins inschatten. Orginele foto is 3872/2592. Wanneer ik deze bijvoorbeels uitsnij naar 1099/730 of 1299/1950 kan ik hem dan nog afdrukken op 10/15cm zonder te veel kwaliteitsverlies?

Als ik hem dan wegschrijf kan ik het formaat aanpassen naar 320 tot 1600 pixels. Maakt dit nog verschil dan? Ook de afbeeldingskwaliteit kan je dan instellen op orgineel, of minimaal tot maximaal. Wat is hier aan te raden?

De autokleur, autocontrast en doe een gok opties in Picasa, zijn die aan te raden? Is nogal moeilijk te zien op mijn scherm.

Gr.

Peter

• Peter B

Niemand?B)

• Zoemvilozoov

Voor 10x15cm is 1000x1500 pixels ruim voldoende.

• Peter B

Dankj je, daar ga ik mee aan de slag!

Gr.

Peter