keuze lens

• Duiker64

Beste…..,

Na veel leeswerk ben ik op zoek naar wat ervaringen en info van jullie als meer deskundigen als ik op dit moment ben.

Qua body ben ik er denk ik wel uit, dat wordt de hhogstwaarschijnlijk een Canon Eos 450D, dan wel de Nikon D5000. Dit op basis van recencies en prijs.

Nog eens even in de winkel vasthouden welke beter bevalt, al te klein moet de body voor mij ook niet worden.

Wat voor een type fotograaf ben ik:

Wel, een foto van m’n hond op de hei, thuis, vakantiekiekjes, mooie landschappen, maar ook een portret kan ik wel waarderen, zowel in kleur als zwart/wit (is wellicht nog mooier!), of bijvoorbeeld een papagaai in de dierentuin beeldvullend, recht in de ogen kijkend. Niet echt te vatten in één soort dus.

Ik heb er geen bezwaar tegen een tas(je) mee te moeten nemen, lens wisselen ook geen bezwaar. Op dit moment een Fujifilm Finepix S5600 in het bezit, waar ik me aan begin te ergeren. Afdrukvertraging in mijn beleving veel te groot, daarnaast wil ik de mogelijkheid hebben handmatig scherp te stellen.

Heb inmiddels begrepen dat een lichtsterke lens veel verschil uitmaakt in de kwaliteit van de foto. Vraag is wat voor een lens te kiezen. Is bijvoorbeeld een Sigma 17 – 70 met een lichtsterkte van F2.8 een juiste keus. Is dit voor een landschap ook voldoende groothoek, of heb je daar nog een aparte lens voor nodig. Later wil ik dan nog wel kijken, om budgetreden, voor een zoomlens, denk aan 70 – 200. Wanneer heeft zo’n lens een goede lichtsterkte? Wat is overigens beter, een lens van de fabrikant zelf of maakt dat niet uit. Heb de indruk dat deze een behoorlijk stuk duurder zijn, ook als ze minder lichtsterk zijn! Er zal ongetwijfeld meer meespelen zoals gebruikte materialen.

Zie jullie gewaardeerde mening graag tegemoet.

Rob

• Dennis

Een 17-70 is een hele leuke lens qua bereik voor als je op pad/aan de wandel bent.

Stukje groothoek, meestal groot genoeg en aardige zoom.

Wanneer ga je op pad met een 70-200? Als dit alleen op zonnige dagen is, kan je al

met F4 goed werken. Met F2.8 ben je iets flexibeler, maar dan betaal je meer.

Tegenwoordig gaat de OS, IS of VR voor steeds meer mensen een grotere rol spelen.

De reden waarom de merk eigen lenzen duurder zijn, is omdat bijvoorbeeld een Sigma

dezelfde lens kan verkopen voor alle merken body's. Ze zetten er een ander schroefdraad

op en de lens is geschikt voor een ander merk. Zo verdien je veel sneller de kosten terug.

Maar je hoeft voor een lens nergens op een merkje letten. Elke leverancier maakt soms

ruklenzen. Gewoon de testen/meningen lezen en de afweging met de portemonnee maken.

• Joop

Als ik je verhaal zo lees dan heb je geen lichtsterke objectieven nodig.

Ten tweede hoe beter het objectief des te duurder is het objectief.

Advies begin met de kitlenzen en stap later over betere lenzen. Deze zijn goed genoeg en leer eerst de camera maar eens heel goed bedienen. Als je alles goed onder de knie hebt dan pas duurdere en betere lenzen kopen.

• Remco Jan

Sigma (en Tamron en Tokina) moet wel iets meer doen dan alleen een andere bajonet op de lens schroeven. De elektronica is per cameramerk anders, en vaak wordt ook de draairichting aangepast aan wat gebruikelijk is voor een bepaald merk. Wat wel kan worden hergebruikt is de constellatie van lenzen en lensgroepen, dus daar valt wel wat besparing te behalen t.o.v. de merkobjectieven.

• Dennis

Je hebt compleet gelijk.

Was ook een beetje simpel gezegd/gekeken.

• Joop

En ze moeten gokken hoe de aansturing van de Canon Software werkt, want Canon geeft geen licenties af. Dus ze lopen altijd achter.

Ik weet niet hoe het zit met de Nikon software.

• Remco Jan

Nikon zal toch ook wel moeilijk doen met het geven van specificaties? Maar wellicht dat die een wat logischer protocol gebruiken want er zijn volgens mij minder problemen Sigma - Nikon dan Sigma - Canon.

Als de interfaces niet al teveel wijzigen kan reverse engineering ook nog eens goedkoper zijn dan het verkrijgen van een licentie.

• JeroenW

Ga je voor nikon dan zou ik de 18-105 bepaald niet overslaan. Erg fijn ding zeker voor de beginner. Wat is wijd genoeg? Tja… ligt aan jou. Ikzelf zit vaak rond de 24mm voor landschappen maar ik ken ook genoeg mensen die met een ultra-groothoek landschappen doen.

Een tele kan later altijd nog. De 70-200's zijn meestal f2.8 en dus prijzig. Onder de 500 euro heb je ook mooi spul. Nikon's 70-300 VR en 55-200 VR zijn knappe stukken glas met een goede prijs/kwaliteitverhouding. Canon maakt een 70-300 die ook niet slecht is en een hele mooie 55-250.

• Duiker64

hallo allemaal,

Bedankt zover voor de reactie's. Ik blijf kijken of er nog meer komen, maar ben weer wijzer geworden.

Nog even een reactie richting Joop. Jij geeft aan eerst de camera goed te leren bedienen alvorens eventueel over te gaan op betere lenzen.

Ik ben het met je eens dat je je camera moet leren kennen / bedienen, maar dat kan toch net zo goed met een betere lens, of zie ik iets over het hoofd?

Mijn bedoeling is (al had ik dit niet in mijn vraag gezet) om te gaan voor alleen een body en de kosten welke je bepaart t.o.v. een kitlens, + iets meer neer te leggen en te gaan voor een betere 2e hands lens. Als ik zo rondkijk op bijvoorbeeld Marktplaats of verkoop van demo materiaal zo her en der, is daar best wat interessants mogelijk (uiteraard letten op beschadiging van glas, soepele werking etc). Veel wordt nog aangeboden met garantie (volgens de advertenties zijn er redelijk wat mensen die overstappen binnen een paar maand op full frame!!), dus in mijn beleving kopen zonder al te veel problemen / risico.

Helaas gaat dat niet op voor een body. De vraagprijs, maar ook de biedingen op 2e hands, ligt bijna op niveau van nieuw. Reden voor mij te gaan voor een nieuwe. Ik geef toe dat dit uit de koers is van de eerdere vraag, maar vind dit wel heel opvallend.

• nikonsjoerd

Dat ze reverse engineering toelaten vind ik al een behoorlijke “licentie”.