vraagje belichting

• Freetje

Hallo,

ik ben enthousiast amateur, Ik heb inmiddels een beginnerscursus gedaan (spr) en de vervolgcursus is in het verschiet. Waar ik nu een beetje tegenaanloop is dat het op de foto toch anders is, als wat je ziet, Dit heeft natuurlijk met je instellingen te maken.

Maar zoals nu met de sneeuw vind ik het wel moeilijk om bv de zon in de foto te krijgen. Er is natuurlijk erg veel licht. wat kan ik nu het beste doen qua belichten. Ik fotografeer op de m stand. Ik heb vandaag wat met over en onder belichten geprobeerd maar toch niet helemaal naar het zin.

Als ik de foto wat nabewerk lijkt hij veel natuurlijker.

freetje

• Dennis

Dat nabewerken hou je toch.

De camera ziet gewoon niet wat wij met de ogen kunnen zien, het bereik is minder. En dit draai

je wat bij in de software, zodat het er wel uitziet zoals het was.

• JeroenW

Doe 's +1 stop en kijk wat je vind

• Freetje

Oke, ga ik proberen:) Het zit ook een beetje in mijn hoofd dat een foto meteen goed moet zijn zonder nabewerken, maar ach het nabewerken is eigenlijk ook niet voor niets bedacht. Vandaag maar weer verder proberen

even een plaatje

http://i49.tinypic.com/16gbh94.jpg

• Dennis

Vind de afbeelding nogal donker en het blauw overheersen.

Bij het oplichten van de foto kwam er een flinke blauwe waas

tevoorschijn, dus deze heb ik verminderd. Mijn versie:

• Freetje

Welk bewerkingsprogramma gebruik je, misschien moet ik me daar ook wat meer in verdiepen, Nu gebruik ik picasa, Ik ben eigenlijk nog nooit met bewerken bezig geweest.

• Dennis

Deze twee bewerkingen zijn met o.a. PS Elements, PS CS en PaintShop allemaal te doen.

Maar duik eens in Picasa zelf, want die kan volgens mij meer als jij denkt ;)

• Freetje

Dat zal best,:)

Ik ga weer verder oefenen.(:D

• Remco Jan

“Het zit ook een beetje in mijn hoofd dat een foto meteen goed moet zijn zonder nabewerken”

Veel oefenen ;-)…

Zonder gekheid: de beste manier om dat te bereiken is domweg meerdere foto's van het onderwerp te maken met verschillende belichtingen, zodat je later meteen de best belichte foto kan selecteren en de rest weg kan gooien. Na een bepaalde leercurve kan je als het goed is makkelijker foto's maken die in 1 keer goed zijn. Het is zeker niet onmogelijk: op diafilm had je vroeger ook geen mogelijkheid om fouten achteraf te corrigeren.

• Freetje

Daar ben ik nu inderdaad mee bezig, Bedankt allemaal voor de adviezen