Slijtage behuizing.

• Antony

Ben ik de enige of kopen jullie zo vaak nieuw spul, dat je er geen last van hebt.

Als een camera mij bevalt, zie ik zo snel niet de noodzaak in van vervanging.

In het analoge tijdperk ging de rubberrand van mijn Minolta 100-300mm objectief lubberen; kwam te ruim in zijn vel te zitten. Ik loste dit simpel op door een strook wafeltjesrubber op maat te knippen en dit met solutie (ja, van de fietsbanden) vast te lijmen. Dwz. geen solutie op het objectief, maar met een overlapping.

Vervolgens ging door het weer-en-wind gebruik de body van de Minolta 7000i geleidelijk aan brokkelen en verpulveren. De invloeden van vocht, hitte, zweet, zonnebrand, stof, etc.

Nu heb ik het gelubber van rubber bij een Panasonic FZ-30. Het rubber op de behuizing, dat voor een betere grip moet zorgen, gaat ruimer op de behuizing zitten, er komen luchtbubbels onder en het gaat los zitten.

Ik zie een camera als een stuk gereedschap, ga er voorzichtig mee om, maar toch. Ik sta er van te kijken dat camera's door het gebruik als het ware “uit elkaar gaan vallen”.

Herkenbaar probleem? Hoe lossen jullie dit op?

• JeroenW

Enige wat ik ken is het rubber waar m'n duim op zit op de D50, dat ging ook los zitten. Verder gelukkig geen slijtage. M'n oude film spul wat vaker last van slijtage en dan met name het rubberwerk wat losliet.

Vergeet niet dat iets als een fz-7 bedoeld is om een jaar of 2 mee te gaan, daarna moet je de kriebels krijgen om meer megapixels te gaan halen.

• Joop

Ik heb dit wel vaker gehoord, maar heb er zelf bij mijn Canon Spullen de algelopen 30 jaar nog niet meegemaakt. En ik koop echt niet zoveel spullen, de 7D wordt mijn 4de camera en heb ooit maar 6 objectieven gekocht, waarvan ik er nog 4 heb. En ze worden veelvuldig gebruikt.

Als rubber uitlubberd komt dit vaak dat het te warm word of veelvuldig gebruikt.

• Remco Jan

Nee geen last van. Ik heb nu (nog steeds) een D70 en die ziet er nog steeds netjes uit ondanks intensief gebruik, ook door mijn kinderen. Daarvoor heb ik zo'n 13 jaar ene F801s gehad en die zag er op het laatst ook nog als nieuw uit. Ik ben niet bijzonder voorzichtig met de spullen.