Sfeer behouden op foto

• Frank

Jullie kennen dat wel, leuke gezellige sfeer in huis, of bijv. bij de kinderen op school.

Veel sfeerlampjes, kaarsjes, kerstboom met verlichting, en nog meer lampjes voor en aan het raam.

Met mijn canon 350 D kan ik de sfeer behouden als ik de asa op 1600 set, maarja, dan heb ik ook een bak met ruis.

Ik kan flitsen met de canon 580, de belichting is dan goed, maar sfeer is weg bij de foto.

Gaan de nieuwere camera's beter om met de ruis ?

Hoe doen jullie dat, als je in grotere ruimtes de sfeer wilt vastleggen ?

Groeten,

Frank.

• JeroenW

Nieuwe camera's gaan beter om met ruis ja. De huidige generatie produceert op 1600 met gemak een plaat die een hele acceptable 20x30 print doet.

Wat je zou kunnen doen is je flits output wat terugschroeven en je sluitertidj zo langzaam mogelijk zetten, op die manier laat je meer omgevingslicht in je plaat.

• De Dons

Heb je dan wel de juiste witbalans ingeschakeld?

Kunstlicht/T-l licht?

Probeer eens een van die instellingen.

• Joop

De nieuwere camera's gaan ook veel beter om met ruis. Maar zelf vindt dat er op hogere iso's wat ruis moeten bevatten, maar het mag niet storend zijn.

De 7D is daar een goed voorbeeld van.

Uit eigen ervaring weet ik dat de 350D met de 430 EX flitser de foto echt niet dood flitst. Is een kwestie van de juiste instellingen kiezen. Ja flitsen is nog niet zo gemakkelijk. En de beste foto's maak ik dan wel in de M stand, dan is de foto gewoon het mooist belicht.

Zelf heb ik niet voor de 580 Ex flitser gekozen daar deze te veel vermogen heeft tov de 430 Ex. Eerder kans op dood flitsen van een foto. Dus je zult dan flitslicht compensatie moeten gaan gebruiken, wat er op neer komt dat je het vermogen omlaag schroeft. Een unibounce wil ook nog wel eens helpen. Of indirect flitsen.

Op het internet zijn vele filmpjes te vinden over flitsen.

Zoek maar eens op OneLight Workshop DVD en/of op Understanding the Canon Speedlite 580EX-430EX. Hierin word alles heel duidelijk uitgelegd hoe je flitser werkt en hoe je onder welke omstandigheid moet instellen. En voor hoe je hem insteld.

• De Klik

En vergeet niet het juiste objectief er op te schroeven voor dergelijk werk.