high tone priority met eos 5d mrk 2

• klaasx

Geacht forum,

Als je dit instelt op je camera, wat zijn hiervan de nadelen? Ik ga ervan uit, dat de hoge lichten dan doortekend worden.

groetjes

• Joop

Met high tone priority vergroot je je dynamisch bereik in de hooglichten met ongeveer één stop, dat kan net het verschil zijn tussen een overbelichte of een goed belichte lucht.

• klaasx

Prima Joop,

Een beetje filosofische vervolgvraag dan. Waarom staat dit niet altijd ingesteld, maar kun je het instellen.

• De Klik

Het antwoord daarop is heel simpel.

Als het ingesteld staat heb je kans op zware onderbelichting in de donkere delen van het beeld.

De instelling zorgt er voor dat de software de prioriteit legt in de juiste belichting van de “hooglichten”

Dat is dus altijd een compromis.

• klaasx

Bedankt. Nu snap ik het. Het is voor de volgende situatie.

Bij een indoor sportevenement, met paarden, komt regelmatig het embleem van de sponsor in beeld, dat vervelend wit is. Met de verlichting in die hal, is het logo niet doortekend. Enigszins overstraald. Degene die dat toestel bediend, broer lief, is technisch wat minder onderlegd, maar heeft wel veel centjes voor een eos 5d2, met dure lenzen. Echter hij heeft niet de tijd voor cursussen. Calumet heeft hij laten vallen wegens te weinig tijd. Dus probeer ik het maar voor hem op te lossen. Ik dacht aan deze oplossing. Er zijn er welicht nog meer. Raw. etc.

• klaasx

oeps, bedient natuurlijk

• De Klik

Je kunt in een dergelijke situatie maar 1 ding. Proef opname, en een middenweg kiezen.

Bij paardensport moet je uiteraard aan veel dingen denken, opletten dat de sluitertijd de minimaal vereiste blijft, juiste lens kiezen en juiste witbalans.

De verlichting is vaak TL maar tegenwoordig ook vaak “daglicht lampen”

Ook daar is dus nog wat te halen.

Wat voor tak van paardensport is het?

• klaasx

Van die 4 span, eh eh paardenmenwedstrijden etc. Indoor outdoor. Binnen is gewoon moeilijk. En soms zetten ze er ook nog een schijnwerper op, dan is het helemaal feest.

Het is dan inderdaad op het randje of het nog wel kan. En als hij dan ook nog eens zijn camera niet zo goed kent, niet alles weet van iso, diafragma etc. dan is het moeilijk lullen. Maar goed, hij gaat dit nu proberen. Hiervoor had hij een sony van de zaak, maar de kwaliteit is sinds de eos 5d2 EN de 70/200 2,8 aanzienlijk vooruitgegaan.

Alleen het gewicht valt hem wat tegen, ha ha . 1,3 kilo voor die lens, kilootje voor de body, topsport noemt hij het. En dat is het, als je er alles er uit wilt halen.

groetjes

• Joop

Ik zie wel vaker van “topsporter” rondlopen. Favorieten zijn en 1D mark III en de 5D mark II met hun super f/2.8 L lensjes erop.

En wat kunnen ze ermee, ze toveren vaak niet de beste foto's eruit. Als je dan een praatje maak dan hoor je vaak dat ze net aan het fotograferen zijn, dat ze de camera werking nog niet snappen en dat ze liever in een keer goed spul kopen. Soms op advies van andere internet gebruikers en/of andere fotografen soms op advies verkoper.

• De Klik

Ook digitale fotografie heeft grenzen.

We hebben dit al vaker besproken hier. Vaak wordt er gedacht dat met de nieuwe camera's werkelijk alles kan.

Wat wel belangrijk is, is wat wil men met de opname doen.

Voor een kleine afbeelding op een webpage kun je natuurlijk veel verder “pimpen” dan voor een afdruk op 90x60