Telezoom

• Norto

Hallo allemaal,

Ik ben van plan ,n tweede lens erbij te kopen maar weet geen keuze te maken tussen de Tokina 80/400 f/ 4.5-5.6 ATX of de

Nicon AF S 70/300 f/4.5-5.6.VR.

Heb de Nikon D80 Alvast bedankt voor jullie reactie

Norto

• Dennis

De VR

• JeroenW

Da's een lastige. Ik heb zelf ook voor die keus gestaan en ben uiteindelijk toch voor de VR gegaan omdat ik veelvuldig in de vrije natuur schiet in de ochtendschemering en/of onder een dicht bladerdek. De VR geeft me de vrijheid om eerder zonder statief of monopod te schieten.

• Joop

De Nikon is beter qua Af dan de Tokina.

• Norto

Ja, dat klopt wel want op mijn huidige Tokina vind ik de AF best gehorig en traag maar voor de rest een toppertje.

Wil wat meer VR lenzen aanschaffen i.v.m. gebibber in mijn armen komende vanuit mijn schuiders

• JeroenW

Dan is je houding ook niet helemaal goed.

Punt is, de tokina heeft geen motor aan boord en is daarom trager, de nikon heeft die motor wel en dat merk je.

• Joop

VR of IS is een hulpmiddel niet meer dan dat. Je moet als fotograaf ook dezelfde foto ook kunnen maken zonder VR.

Moderne canera's kunnen zo laag met de ISO zonder extreme ruis te produceren dat eigenlijk VR of IS achterhaald is. Je kunt bijna altijd wel de juiste instelling vinden zodat je eigenlijk nooit onder de minimale sluitertijd hoeft te komen van brandpuntsafstand van een objectief.

Maar het kan ook he foto redden als je de camera niet in de goede stand hebt staan en snel een foto moet nemen en geen tijd hebt de camera in te stellen.

• De Klik

Dus jij propagandeert: hoge iso, en snelle sluitertijden.

Jaja.

Ik ben zelf geen “stabilisator” gebruiker, maar dat komt misschien omdat ik het al een poosje doe.

We hebben geen idee waar de “trilling vanuit de schouder” vandaan komt.

Dat wil eerst wel eens weten.

Misschien is dat heel eenvoudig te verminderen door een andere houding, of een harnasje.

Komt nog bij Joop, het betreft hier een Nikon D80

Da's nou niet bepaald een body die bekend staat om zijn lage ruis productie.

• Norto

Heb vele jaren 'n zwaar beroep uitgeoefend wat zich op latere leeftijd is gaan wreken. Heb daardoor ook veel slijmbeursontstekingen

opgelopen waardoor het fotograveren voor mij moeilijker is geworden, vandaar de VR of stabilisator als hulpmiddel.

Heb altijd met analoge camera,s gefotograveerd maar sinds ik nu 'n digitale camera heb lijkt het voor mij steeds moeilijker.

Misschien moet ik mijn eenpootje maar als psu gebruiken.

• JeroenW

In dat geval lijkt het me duidelijk, neem de VR lens.