Sluitertijd zelf instellen?

• Tamar

Goed, met de lensbaby kan ik dus alleen op manual fotograferen, dus ook de sluitertijd zelf instellen. Bestaan er lijstjes waar indicaties opstaan? Ik heb al zitten googelen, kon niets vinden.

Nu heb ik in de schaduw ongeveer 400 en 4000 in de volle zon (en dan nog soms overbelicht, veel flare ook, als ik niet mijn hand als zonneschermpje om de lens heen leg.) Dit bij een apperture ring van 4, 2.8 is in de zon uberhaupt geen optie.

Als ik een lichtmeter wil kopen, is er dan veel verschil in kwaliteit bij de diverse merken? Rekent een lichtmeter ook voor mij uit welke sluitertijd ik het best kan gebruiken, of is dat teveel gevraagd?

• Joop

Zoek maar eens op EV en je Kunt dan lijstjes gnoeg vinden met verhoudingen tussen ISO. sluitertijd en diafragma.

Heb je al eens gekeken naar de prijzen van lichtmeters?

Maar zelf kun je al heel veel halen uit je histogram. Probeer zoveel mogelijk in het midden een bult hebben. Dan heb je goed belicht. Als je de camera in Manual zet geeft de camera zelf ook aan als je goed of foutief belicht hebt aan het belichtings meter.

• Tamar

Bedankt, mijn camera geeft alleen aan of er overbelicht is na het nemen van de foto. De lensbabylens kan niet communiceren met de D80, helaas :-)

Die lichtmeters zijn duur zie ik, zelfs tweedehands is het me nu iets teveel van het goede. Ik ga eerst eens kijken naar die lijstjes.

• Tamar

@Joop; op EV googelen kom ik niet op de beroemde lijstjes uit?

• De Klik

Je zult toch licht moeten meten als je geen uitgangspositie hebt.

Indien dat met jouw camera niet kan heb je een belichtingsmeter nodig.

Een lijstje kan jou niet vertellen hoeveel licht er op dat moment is.

• Remco Jan

Lichtmeters zijn inderdaad niet goedkoop.

Maar gelukkig kan je digitaal vrijwel onbeperkt plaatjes schieten, dus is het een kleine moeite om proefondervindelijk de belichting te bepalen. Gewoon beginnen met een belichtingstrapje (bracketing) -3/0/+3 en op basis daarvan verfijnen. Het kost wat meer tijd, maar een lensbaby is toch niet gemaakt om snel mee te werken. Na verloop van tijd wordt het steeds makkelijker om de belichtingstijd goed “te gokken”.

• JeroenW

Dit is een vuistregel voor zelf instellen van de camera:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16_rule

Verder.. ervaring opdoen. Sowiso in de zon iso zo laag mogelijk, in de schaduw ietsje hoger en verder veel doen. Foto maken, naar je histogram kijken en bijstellen.

Wat lichtmeters betreft, kijk uit met de hele oude modellen, deze werken op een element wat vervalt over tijd (selenium dacht ik) waardoor ze niet betrouwbaar meer zijn. Moderne meters zoals de seikonic 3 serie en de iets oudere minolta's kun je hier met een beetje geluk voor iets meer dan 100 euro 2e hands vinden.

• Joop

Meten is weten. Ben ik met je eens. Maar ik weet ook wat een lichtmeter kost. Dat is niet voor iedereen betaalbaar.

Maar een lijstje kan wel een indicator zijn. Daar ging mij het om.

EV waarde of Exposure Value, klik hier

Volgens mij werkt de lichtmeter van de camera gewoon ook moet je alles zelf instellen. Als bij mij de indicator niet in het midden staat dan weet ik dat ik onder of overbelicht ben.

• nikonsjoerd

Soms vind ik de effecten die de lensbabies maken leuk, maar vaker geeft het mij toch een te psyschedelisch effect of ligt dat aan mij?

• Tamar

Lensbaby is vooral; less is more, dus het hoeft niet helemaal vertrokken te zijn. Ik vind het erg mooi, en ik heb hier al heel lang naar zitten kijken. Het was een heeeeeel lief kado van mensen die wisten dat ik het voor mezelf niet snel had gekocht :)