Fotovakschool

• Tradescantia

Hoi allemaal,

Prik hier niet zoveel, maar lees wel veel mee.

Gisteren ben ik naar de open dag geweest van Fotovakschool.

Tijd te kort gehad en voelde als een kind in de speeltuin.

Wie heeft er ervaring met de fotovakschool of kent nog andere fotografie-opleidingen.

Ik denk er sterk over om het te gaan doen.

Groet,

Tradescantia

• Dennis

Internet kent geen grenzen, totdat je de afstand zelf moet afleggen…

Oftewel, welke plaats?

• Tradescantia

Apeldoorn

• fotomark

Tja dan ligt de Fotovakschool wel voor de hand natuurlijk.

Daarnaast heb je de Fotoacademie die in Amsterdam is gevestigd maar ook een "dependance' heeft in Rotterdam.

Maar als je zelf in of rondt Apeldoorn woont is dit wel het handigste lijkt mij.

Goede opleiding wel duur maar dit komt omdat het een particuliere opleiding is en daar betaal je dan ook voor.

Ik vondt zelf hun inhoudelijke digitale kennis wat zwak (jaren geleden hoor maar Digitaal was toen al groot) en ze leerde je toen nog steeds veel Doka geralateerde dingen. Wel leuk maar bereidt je niet goed genoeg voor op de toekomst natuurlijk want daar heb je niet veel aan.

Ook heb ik ze wel eens gezegd dat ze zouden moeten onderwijzen hoe je je eigen bedrijf op start want je wordt tenslotte fotograaf en dus je eigen eenmansbedrijf. Maar dat moest je toch zelf uitzoeken. Vindt ik bij een vakopleiding horen maar dat is mijn mening. Qua inhoudelijke kennis van fotografie en beeldvorming gewoon goed hoor dus mij hoor je niet klagen maar wil je uiteindelijk voor je zelf beginnen reken er dan bij dat je kennis met op doen voor je eigen bedrijf beginnen dus KvK hoe maak ik zelf een aantrekkelijke, professionele intenetsite hoe krijg ik klanten, etc.

• De Klik

Inmiddels is dus inderdaad de opleiding een beetje verandert.

Tegenwoordig maken ze de student wel klaar voor een zelfstandig beroep.

Dat is dan wel redelijk nieuw in de opleiding, maar ze hebben het opgepikt.

Apeldoorn is goedkoper dan de “Foto Academie”, waarbij er ook een belangrijk verschil zit in de soort opleiding.

De “Fotovakschool” is wat minder gericht op het maken van kunst.

De Foto Academie is wat meer gericht op artistiek werk, waar je eigenlijk in je latere beroep mogelijk minder aan hebt.

Beide opleidingen werken er hard aan om een “ normale school” te worden.

De Fotovakschool wil een MBO en HBO opleiding gaan bieden, de Foto Academie denkt het alleen met een HBO te kunnen.

• Tradescantia

Dank voor jullie reacties.

Als ik me inschrijf bij de fotovakschool wordt het de MBO-opleiding.

Wil dan daarna als zelfstandig fotograaf gaan werken.

Ben inmiddels al wel jaren zelfstandig ondernemer, maar niet op het gebied van fotografie.

Had alleen niet verwacht dat de open dag zou voelen als een kind in de speeltuin!

Groet,

Tradescantia

• fotomark

Ai weem meer kapers op de kust;)

Puur uit interesse, wat voor richting denk je aan?

Productfotografie, portret model, journalistiek, etc?

• Tradescantia

Portret- en reportagefotografie.

Maar zover ben ik natuurlijk nog lang niet!

Maar bedankt voor je interesse!

Ben op de open dag in de portretstudio geweest.

Ahhhhhh, dat was zoooooooooo leuk!!!!!

Groet,

Tradescantia

• ype

Ja ik kan begrijpen dat je het een grote speeltuin vindt, maar bij andere opleidingen voor vakfotografie zal deze beleving ook aanwezig zijn. Mijn eigen ervaringen met de fotovakscool zijn op zijn minst te noemen niet best. Ook moet je er rekening mee houden dat het een particuliere opleiding is welke niet erkend is door het ministerie van onderwijs. Zoals ook al eerder werd aangegeven is de artistieke kant van fotografie op fotovakschool minder aanwezig dan de fotoacdemie te Amsterdam, als toekomstig vakfotograaf zul je alleen een goede boterham verdienen als je werk er uitspringt op kwaliteit en creativieteit uitspringt.

• De Klik

Maar ype, het is wel heel belangrijk om de technische kant van de fotografie te leren. Liefst zo goed mogelijk.

Jouw creatieve kanten heb je of ontwikkel je vanuit een bak basis kennis waardoor de fotograaf goed kan bepalen wat hij allemaal kan.

Die goed gefundeerde basis acht ik dus heel erg belangrijk.

Foto's met bewegingsonscherpte en vage vlakken kun je op de juiste manier maken met die kennis, wat ik dus heel erg mis bij de fotoacademie.

Bij de academie wordt te veel alleen beoordeelt op het eindresultaat. Als het er uit ziet als kunst en je bent in staat om uit te leggen waarom JIJ het mooi vindt is het al snel goed op de academie.

Of dat nou zo “hbo” waardig is?