graag jullie advies/tips/informatie

• foto-iris

Een groot bedrijf heeft mij gevraagd of ik foto's wil maken van alle medewerkers. Het gaat om circa 200 medewerkers en daar moet allemaal een portret van worden gemaakt. Ook moeten er foto's worden gemaakt van alle werkplekken van zowel de binnen als de buitendienst. Ook willen ze foto's van hun projecten. Dit zijn er 7 en zitten in Utrecht, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Van al deze foto's moet een fotoboek worden gemaakt met daarin alle foto's verwerkt.

Het is dus veel werk, zowel thuis als buitenshuis. Ook zit er veel reistijd in.

Nu gaan ze nog aan mij doorgeven wat hun budget is, maar ik wil ook zelf graag weten wat je hiervoor kan vragen. Het is circa 2 weken werk (zal waarschijnlijk iets meer zijn), ben veel onderweg van project naar project enz.

Ik ben nog nooit eerder zo'n grote opdracht gekregen, dus heb geen idee wat je ervoor kan vragen.

Hebben jullie een idee? Of waar ik aan moet denken? En kosten die ik maak, die ik misschien ben vergeten?

Graag jullie advies/tips/informatie.

Alvast bedankt!

Groetjes Iris

• Joop

Je hebt denk eerder opdrachten gedaan, dus ik neem aan dat je weet wat je uur tarief is en wat de reiskosten zijn.

Kosten van een boek met het aantal foto's kun je zelf ook bereken.

Heb jezelf nagedacht als je de kwaliteit kunt leveren die het bedrijf van jou verlangt.

Je moet er rekening mee houden dat het bedrijf een btw bon wil hebben.

• foto-iris

Hallo Joop,

Ik heb eerder opdrachten gedaan, maar nooit zulke groten. En dat waren ook opdrachten voor kleding/sieraden enz. En daar heb ik toen een totaalprijs met die personen afgesproken en daar ook uiteraard een factuur met btw van gegeven. Alleen dit is zo'n grote opdracht dat ik niet weet wat ik ervoor kan vragen. Het is ook totaal iets anders dan sieraden fotograferen enz.

Ik kan wel de kwaliteit leveren wat het bedrijf graag wilt hebben. Tenminste, als je dat over jezelf mag zeggen.

Ik heb op internet een beetje zitten googelen en daar verschillen de prijzen van een fotograaf tussen de 75 euro ex btw en 35 euro ex btw.

De kosten van een boek weet ik al en daar ga ik nog even voor verder kijken op het internet. Wat de mogelijkheden zijn enz.

Maar de uurkosten vind ik erg moeilijk.

• Remco Jan

Wat zijn de kosten die je moet maken, en hoeveel wil je er aan overhouden? Dat bepaalt uiteindlijk jouw uurprijs of totaalprijs.

• nikonsjoerd

Ben toch benieuwd hoe je zo'n opdracht krijgt. Vertel…

• foto-iris

Mijn man werkt bij het bedrijf en zijn collega (van P&O) wist dat ik aan fotografie deed. Ze heeft ook eerder werk gezien. Ze vroeg dus aan mij of ik misschien deze opdracht wilde aannemen. Ik vind het een leuke ervaring en wie weet wat eruit komt rollen. Als ze de foto's van de projecten mooi vinden, willen ze deze ook uitvergroten en ophangen in het bedrijf. Vind ik al een hele eer;)

Dus vandaar….

• nikonsjoerd

Ok bedankt voor je normale reactie. Kunnen sommige mensen hier nog wat van leren (nee ik Klik niet de naam… haha).

Als je wat gemaakt hebt, laat eens dan wat zien. Het komt vaker voor dat mensen ons wat vragen, maar bijna nooit iets laten zien wat wij vertellen als advies.

• De Klik

Onvoorstelbaar flauwe vent ben je toch.

Pubertijd is voor jou nog heel erg realistisch of niet Sjoerdje.

Walgelijk.

Even voor Iris.

Beste Iris,

Ga dit niet te goedkoop doen.

Een bedrijf met 200 man in dienst weet donders goed wat zoiets moet kosten.

Je zegt dat je denkt dat het 2 weken werk is. Uit ervaring weet ik dat het meer werk is.

Uit een dergelijke opdracht mag je rustig een fatsoenlijk maandloon verwachten.

Een redelijk uurtarief is dan ( voor een nog niet zo zelfverzekerd prof ) 58 euro bruto per uur. ( het gemiddelde uurtarrief van een kleine zelfstandige)

maal 170 =

Verkoop jezelf niet te goedkoop.

Dat maakt ons vak helemaal kapot.

Het bedrijf mag rustig bij mij offerte opvragen, waarna ze gillend naar jou rennen.

B)

• Remco Jan

“Pubertijd” is hopelijk grappig bedoeld….

• foto-iris

waarom zou ik niet normaal reageren, tis toch een normale vraag;)?

Het eerder werk wat ik van bedrijven heb gedaan, heb ik niet meer. Deze foto's zijn van een hele tijd geleden en heb ik niet meer bewaard. Als deze opdracht klaar is, ga ik zeker fotos plaatsen en dan ben ik benieuwd naar jullie reacties's.