Beste Gert,
Ik reageer op je berichtje omdat ik zelf ook een Canon 40D gebruik en deze camera dus volledig ken en beheers.
Laat ik voorop stellen dat ik, als veeleisende fotohobbyist, zeer tevreden ben over de prestaties die deze camera leveren kan.
Opnamen gemaakt met deze camera zijn te zien op:
www.fotogregoir.dds.nl
Je zegt dat je de camera qua instellingen nogal matig vindt. Welke instellingen bedoel je precies ?
De 40D laat de gebruiker kiezen uit 6 Beeldstijlen: Standaard, Portret, Landschap, Neutraal, Natuurlijk en Monochroom. Iedere Beeldstijl heeft een eigen (kleur-)karakter. Bij elk van deze beeldstijlen zijn de scherpte, het contrast, de verzadiging en de kleurtoon nog afzonderlijk in te stellen.
Mij dunkt dat dit nogal wat mogelijkheden zijn. Heb je ze, al was het alleen maar om je camera en de prestaties ervan beter te leren kennen, allemaal al eens uitgeprobeerd ?
Dan het ruisniveau. Je schrijft: “ Zelfs bij 800 asa zat er nog een bak ruis in”. Bij zo'n omschrijving begin ik te denken dat je kennelijk niet weet dat het laagste ruisniveau van elke camera 100 (soms 80 of 50 ) iso is en dat daarna, dus vanaf 200, 300, 400 etc. het ruisniveau langzaam op begint te lopen. Dat is bij elke camera zo.
Heb je ook, om je camera goed te leren kennen, al eens een ruisproef gedaan ? Op statief 5 dezelfde opnamen maken met achtereenvolgens 100, 200, 400, 800, 1600 en 3200 iso ingesteld ? Heb je dit ruisniveau ook vergeleken met het ruisniveau van soortgelijke camera's op de diverse testsites zoals bijvoorbeeld:
http://www.dpreview.com/
Heb je vervolgens ook in de handleiding gelezen hoe je de camera het ruisniveau bij hogere iso-instellingen kunt laten onderdrukken ?
Wellicht dat je met het bovenstaande in gedachte je camera eens flink onder handen gaat nemen.
Succes,
Gregoir