Canon 40D

• Gert de Weerd

Hallo ik heb deze zomer de canon 40D gekocht.

qua instellingen vind ik de camera nog al matig.

of ligt dat aan mij?

De kleuren vind ik op zich wel mooi, beter als de 10d waar ik mee fotografeerde.

Maar nu dus de vraag.

IK heb laatst tijdens een motorsport evenement savonds foto's gemaakt.

Op 800 asa en meer. zelfs bij 800 asa zat er nog een bak ruis in.

Als flitser gebruik ik de canon 580 EX.

Wie heeft daar ervaringen mee?

dat er ook veel ruis in de foto's zit bij 800 asa.

Is dit normaal??

of niet normaal.

Vriendelijke groet Gert

• Joop

Voorbeelden? Hier kunnen we dus niks mee. Wij moeten maar raden welke instellingen jij hebt gebruikt en wat teveel ruis is.

• Gregoir

Beste Gert,

Ik reageer op je berichtje omdat ik zelf ook een Canon 40D gebruik en deze camera dus volledig ken en beheers.

Laat ik voorop stellen dat ik, als veeleisende fotohobbyist, zeer tevreden ben over de prestaties die deze camera leveren kan.

Opnamen gemaakt met deze camera zijn te zien op:

www.fotogregoir.dds.nl

Je zegt dat je de camera qua instellingen nogal matig vindt. Welke instellingen bedoel je precies ?

De 40D laat de gebruiker kiezen uit 6 Beeldstijlen: Standaard, Portret, Landschap, Neutraal, Natuurlijk en Monochroom. Iedere Beeldstijl heeft een eigen (kleur-)karakter. Bij elk van deze beeldstijlen zijn de scherpte, het contrast, de verzadiging en de kleurtoon nog afzonderlijk in te stellen.

Mij dunkt dat dit nogal wat mogelijkheden zijn. Heb je ze, al was het alleen maar om je camera en de prestaties ervan beter te leren kennen, allemaal al eens uitgeprobeerd ?

Dan het ruisniveau. Je schrijft: “ Zelfs bij 800 asa zat er nog een bak ruis in”. Bij zo'n omschrijving begin ik te denken dat je kennelijk niet weet dat het laagste ruisniveau van elke camera 100 (soms 80 of 50 ) iso is en dat daarna, dus vanaf 200, 300, 400 etc. het ruisniveau langzaam op begint te lopen. Dat is bij elke camera zo.

Heb je ook, om je camera goed te leren kennen, al eens een ruisproef gedaan ? Op statief 5 dezelfde opnamen maken met achtereenvolgens 100, 200, 400, 800, 1600 en 3200 iso ingesteld ? Heb je dit ruisniveau ook vergeleken met het ruisniveau van soortgelijke camera's op de diverse testsites zoals bijvoorbeeld:

http://www.dpreview.com/

Heb je vervolgens ook in de handleiding gelezen hoe je de camera het ruisniveau bij hogere iso-instellingen kunt laten onderdrukken ?

Wellicht dat je met het bovenstaande in gedachte je camera eens flink onder handen gaat nemen.

Succes,

Gregoir

• Gert de Weerd

Hallo Gregoir

Dank je voor de tips. de eerste had ik al uitgeprobeerd ik heb hem op natuurlijk staan.

Die andere zal ik ook uitproberen.

Een ruisproef heb ik nog niet gedaan dit zal ik ook eens proberen.

Daar waar ik problemen met ruis heb is dat ik ook savonds fotografeer met weinig licht.

IK doe namelijk veel motorsport evenementen en dan heeft elk cirquit zijn eigen licht wat van veel tot weinig kan zijn.

En ik dacht eigenlijk dat je met de 40D ook in het donker fotograferen met licht of weinig licht en dan op 800 asa geen ruis zou zien. Maar dat bleek niet het geval.

IK heb de fotos waar veel ruis in zat toen bewerkt met een fotoprogramma.

De kleuren van de foto zijn heel goed zo ook de snelheid waar de camera mee scherpsteld.

Aangezien ik dit met een scherpstelpunt doe.

http://gertdeweerd.hyves.nl/album/45357371/Speedway_Dohren/SVGaKsIe/

hier staan de foto's op die ik in dohren heb gemaakt.

Nogmaals dank voor de tips en ik neem ze zeker door.

Gr Gert

• De Klik

Ojeeeeeeee…… weer iemand die denkt dat je met een goede digitaal een foto in het donker kunt maken.

Nee beste heren, een foto in het donker die correct belicht is!!!!!!! IS EEN FOTO IN HET DONKER!!!!

Tjee wat wordt ik toch moe van dat gezeur.

• Dennis

Correcte belichting is op hogere ISO waarden de enige goede manier om ruis tegen te gaan.

De 40D zou dit (ISO800) toch aan moeten kunnen.

• Gert de Weerd

Hallo Dennis.

Een goede belichting!

Als je gemotoriseerde sporten fotografeert is dat toch even iets anders.

Als je daar met een 90' van een sluitertijd fotografeert of met een 125 ben je al veel te langzaam.

Dan heb je minstens een 250 of een 350 van een seconde nodig om scherpe foto's te maken.

En op de P stand of TV kun je het wel vergeten.

Als je stilstaande beelden hebt is het iets anders.

Kijk en dat was ook mijn vraag of er iemadn ervaringen heeft met het fotograferen met weinig licht in het donker.

En hoe word het dan op 800 asa

• Gert de Weerd

Pfoei Klik,

ligt er wel aan wat voor fotografie je doet.

Als je stilstaande beelden maakt of je doet motorsport fotografie met weinig licht.

Dan red je het niet met een sluitertijd van een 90' of een 125'

ik heb de fotos gemaakt met een 250 en 5'6 als lens heb ik de 100/400 4.5/5.6 is.

Hoe zou jij dat dan doen?

En wat voor foto's maak jij dan?

• Rudo

Waar het om gaat is dat wanneer je hoger iso's gebruikt je uiteraard meer ruis krijgt. Als je niet tevreden bent over de ruis van je 40D dan raad ik je toch echt aan over te stappen naar een fullframe. Ik vond de 40D toch echt wel goed met ruis verhouding op hoger iso's.

Maar als een foto iets onderbelicht is zie je altijd meer ruis dan wanneer de belichting wel goed is. Misschien moet je de camera op 1600 iso zetten en dan 1/3 stop overbelichten (kun je ook nog een wat snellere sluitertijd gebruiken wat weer minder bewegingsonscherpte veroorzaakt bij die snelle motoren. Misschien krijg je dan wel het gewenste resultaat, want bij een goed uitbelichte foto zie je minder ruis….

ik weet dat een heleboel proffotografen juist op een plek langs het parcours gaat zitten waar de motoren wat

langzamer rijden……

Groetjes van Rudo

• fotomark

Een 40d is voor die prijsklasse een leuke en goede camera maar heeft simpelweg ruis op 800 iso.

Elke camera met een “kleine” chip heeft dit.

Alleen als je voor een full size camera gaat heb je veel minder ruis.

Denk hierbij aan een 5D (MKII), 1D, Nikon D700, D3, etc. Deze camera's kun je fluitend op 800 of 1600 iso gebruiken.

Heeft iemand (verkoper) je verteld dat deze camera “in het donker kan fotograferen” ?

Want dat is natuurlijk onzin. Als het echt donker is kan je nu eenmaal niet fotograferen met hoge sluitertijden en difragma's. Want er is nu eenmaal geen licht.

Fotografeer je motot of auto sport dan moet je al snel op 800 a 1600 iso zitten als je geen 2,8 lens hebt (wie wel overigens). Gaat het qua scherpstelling wel goed? Want daar gaan ook veel mensen de fout in.

Maar inderdaad, zonder voorbeelden is het voor “ons” gissen of je nu inderdaad buitensporrig veel ruis hebt of niet en wat er misschien mis is met je instellingen.

Ruis kan je redelijk wegwerken metruisonderdrukkende programma's van NIK software of Noise Ninja.