Hallo,
Ik wil erg graag een fotowebsite beginnen om mijn mooiste foto's te tonen (enkele honderden).
Nu heb ik wat vragen aangaande met name de panoramavrijheid, wat per land verschillend is geregeld:
Frankrijk
- Als ik het goed begrijp zijn foto's genomen in Frankrijk van gebouwen en sculpturen in principe niet toegestaan om te publiceren. Maar hoe zit
dit dan met bijvoorbeeld pleinen (even aannemende dat er geen herkenbare mensen op staan) met meerdere gebouwen?
Eigenlijk betekent dit concreet dus dat alleen foto's van (publieke) landschappen, dieren in dierentuinen e.d. in Frankrijk dus vrij te publiceren zijn.
In dit opzicht begrijp ik overigens niet dat in Google Street View in Parijs gewoon alles te zien is.
- Hoe zit het dan met closeups van bijvoorbeeld een bijzonder gebouw dan in Frankrijk? In hoeverre is dit dan nog herkenbaar als zijnde dat gebouw. Even een flauw voorbeeld. Een closeup van een steen van
een gebouw is dan ook niet toegestaan? Ik trek het even in het extreme om mijn punt duidelijk te maken.
Ook heb ik nog vragen over foto's van planten (vegetatie) in bijvoorbeeld tuinen van kastelen in Frankrijk waarvoor entreegeld betaald is e.d.
- In hoeverre is het dan toegestaan om deze plantenfoto's te publiceren als het uberhaupt al te traceren is waar die genomen is natuurlijk.
- Hoe kan het dat op websites als Flickr het dan barst van de foto's van architectuur uit Frankrijk? Uberhaupt het tonen ervan mag dan toch ook niet?
Nederland
- Wat wordt eigenlijk als een openbare plaats beschouwd? Is dit op de een of andere wijze gekoppeld aan entree-heffingen.
Zijn dit ook bijvoorbeeld evenementsgronden waarvoor entreegeld is betaald. Voorbeeld: Foto's van het IJssculpturen Festival in Eindhoven. Is dit toegestaan?
Ik merk dat het aardig ingewikkelde materie is en er veel grijze gebieden zijn.
Kan iemand enige duidelijkheid scheppen?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Piet