achtergronddoek of rol?

• foto-iris

Graag zou ik jullie voordelen en nadelen willen weten over het werken met een achtergronddoek of een rol papier.

Heb nu zelf een wit doek, maar voordeel is dat het makkelijk te vervoeren is en nadeel de kreukels.

Hoor graag jullie ervaringen.

Groet Iris

• De Klik

Een doek heeft voordelen.

Papier heeft ook voordelen.

Als de papier rol vuil wordt snij je er een paar meter van af.

Minder kreukels ( als je er netjes mee omgaat)

Goedkoper.

Stijver en hangt daarmee makkelijker in een bocht.

• fotomark

Een rol is strak en effen qua kleur en werkt (vindt ik) het prettigste.

Achtergronddoek is handig voor op locatie maar dan alleen voor het meeneemgemak.

Je kan het opvouwen en klaar is kees. Nadeel is natuurlijk dat je altijd kreukels hebt.\Vandaar dat achtergrond doeken vaak een vlekkerig patroon hebben zodat het minder opvalt.

Of je moet dat juist zoeken natuurlijk.

Wil je een effen kleur dan moet je eigenlijk een achtergrondrol papier hebben dat werkt veel prettiger.

Zijn bij de betere fotozaken te koop, wel lastig in vervoer aangezien ze 2,72M breed zijn natuurlijk.

Doeken en rollen hebben ze onder andere bij Calumet (www.calumetphoto.nl) te koop in Amsterdam en Rotterdam en anders bij Fotokonijnenberg maar er zijn ook veel andere natuurlijk.

Een zwart doek is makelijk daar zie je de kreukel niet maar bij andere kleuren al vrij snel.

• Amber

Een doek vind ik vreselijk werken, ik fotografeer voornamelijk kinderen en die zitten niet netjes stil, een hoop gekreukel dus. Ik gebruik daarom een papieren rol. Omdat ik een stationauto heb kan ik de rol ook meenemen, dus ideaal.

Geen kreukels

Goedkoop

Vies > stuk eraf

Handig voor het afleiden van kindertjes, geef ze een paar kleurtjes en ze zijn zoet.

Wat ik ook superhandig vind, maar nog te duur is een scherm zoals deze: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/50601/lastolite_hilite_background_18_x_21m.html

Toch is het niet helemaal je van het want je kan het alleen gebruiken als het model staat niet als het model op de grond zit, wat met kindertjes vaak van toepassing is.