ontwikkelcentrale

• marten folmer

Ik werk (nog) met kleurenfilm en scan daarna de geschikte negatieven. De kwaliteit van de filmontwikkeling is echter de laatste tijd over het algemeen bedroevend. Vooral krassen, droogvlekken en zelfs stof bederven de pret en bezorgen me handenvol werk. Wie weet er nog een goed adres voor filmontwikkeling (rechtstreeks of via de detailhandel)?

• Fresnel

Zelf fotografeer ik ook altijd nog met film.

Een goed landelijk adres is Fotovak Engel in Haarlem, met diverse dependences.

Legt zich toe op behandelen alle soorten filmmateriaal.

Maar ook lolaal (zoals hier in de Duin-en Bollenstreek) zijn er nog genoeg fotovak-zaken met een eigen minilab en gekwalificeerd personeel.

Mogelijkheden: alleen ontwikkelen, ontwikkelen mét index-print, ontwikkelen, met index-print én CR-R, ontwikkelen, index-print, CD-R én afdrukken.

Want of je nou met pixels werkt of met klassiek zilver, het eindresultaat wordt toch gewoon op klassiek fotografisch papier met klassieke ontwikkelbaden afgedrukt tot een mooi klassiek analoog beeld.

Hoezo “digitale” fotografie?

• nikonsjoerd

En dat van ontwikkelbaden klopt niet hoor. Digitale foto's worden echt niet zo afgedrukt. Vaak analoge ook niet.

Tenzij je naar een vaklab gaat waar er nog een natte doka aanwezig is.

• Fresnel

Informeer bij je fotovakhandelaar met een mini-lab of bij het fotovaklab, maar dan krijg je hetzelfde verhaal:

of je je negatieven nu aanlevert op een filmstrook of op een kaartje, uiteindelijk wordt klassiek

fotografisch papier (Fuji of Kodak- zie de achterzijde van je afdruk) door een belichter belicht en vervolgens in de klassieke baden behandeld.

Alles volautomatisch. Ook het genereren van de baden.

Ook de grote ontwikkelcentrales werken volgens dit procédé.

Het summum van klassieke fotografisch afdrukken is en blijft Ciba-Chrome (Ilford).

Onlangs heb ik een foto op deze wijze laten afdrukken.

Kostbaar, maar onvoorstelbaar mooi!

Printwerk (inkt, toner, dye o.i.d.) geeft goede resultaten.

Mogelijk doel je op deze machines.

• Frits

Beste Marten,

Vaak is de kwaliteit slechter als je kleurenfilms inscanned. Op de website goedkoop foto's afdrukken kun je lezen waar je goedkoop foto's kan afdrukken in goede kwaliteit. Dus ook als je de kleurenfilms hebt ingescanned.

Succes.

Frits

• GJ

Als je goed scant is er niks aan de hand. Dan krijg je gewoon goede afdrukken. De crux zit 'm echter in “goed scannen”.