foto,s met verschillenden instelling camera

• Gregoir

Het (grote) verschil in kleur is, naar mijn veronderstelling, het resultaat van 2 verschillende witbalans instellingen.

Bij de landschapsinstelling maken de meeste camera's gebruik van de automatische witbalans; die is dan dus niet te kiezen.

In de P-stand maakt de camera gebruik van de door de gebruiker zelf ingestelde witbalans.

Groet,

Gregoir

• Gregoir

Zeer waarschijnlijk kun je onder de P-stand zelf de witbalans-instelling wijzigen.

Proef: maak met de P-instelling van één situatie meerdere opnamen met de verschillende witbalans-mogelijkheden en vergelijk de resultaten. Wel van te voren de instellingen noteren.

Voor stevigere kleuren: verhoog de verzadigings-instelling. Dat kan op vrijwel alle compactcamera's.

Groet en succes,

Gregoir

• De Klik

Inderdaad Gregoir.

Of de camera in “P” een handmatige witbalans kiest weet ik niet, maar mogelijk in “ landschap” een witbalans die hoger in kleurtemp. ligt.

Tevens zorgt onderbelichten altijd voor verminderde verzadiging. ( behalve in zwart)

De “ hooglichten” zijn er uit waardoor tevens het sprankelende verdwijnt.

Er is vast wel een instelling te vinden die er op lijkt, echter in “scene ” instellingen doet meestal de software ook nog dingetjes met de foto die bijna niet in te stellen zijn.

• Harry(O)

Nogmaals dank voor het verhelderende commentaar van jullie allen.

Ik ga mij (met het schaamrood op de kaken) nogmaals verdiepen in de handleiding.

Witbalans zijn bij mij vaste instellingen.

Maar kleurverzadiging daar ga ik dus naar zoeken in de handleiding.

Op de camera zie ik het niet zo direct.

groetjes Harry

• De Klik

Boekje lezen, een boek kopen over digitaal fotograferen, bestuderen, leren en FOTOGRAFEREN!!!

Als je de termen en de werking een beetje leert kennen, zodat je een beetje weet wat het allemaal inhoud, ben je al twee stappen verder.