foto,s met verschillenden instelling camera

• Harry(O)

Hier twee foto's van de zelfde plek direct na elkaar gemaakt.

De eerste foto gemaakt via scene keuze “landschap”

De tweede foto gemaakt in de P stand met 1stap onderbelicht.

Het verbaasd mij dat er zoveel verschil in de foto's zit.

Foto's mogen beoordeeld worden. Maar liever heb ik een uitleg waar het verschil door ontstaan is.

De camera is een panasonic FZ50

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/2U6J7qD02rcfGp1RZu8b5A?authkey=Gv1sRgCOj2kOHp-pr_3QE&feat=directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/fMCYk5VdTTc-6h9RixCE6Q?authkey=Gv1sRgCOj2kOHp-pr_3QE&feat=directlink

• Fresnel

Een serieus antwoord op jouw interessante vraag is niet makkelijk te geven, omdat het een grondige voorkennis vereist van:

1. hoe internationaal kleuren worden gedefinieert en alles wat daar bij komt kijken;

2. wat er in jouw camera exact gebeurt, nadat de sensor ( je weet wel: dat “plastic dingetje” in je camera dat- onder de microscoop gezien- blijkt te bestaan uit 6 miljoen aan elkaar gesoldeerde photodiodes) is belicht.

In ieder geval is van belang dat onder de zgn. Scene-knop iedere fabrikant een groot aantal software-modules bij elkaar heeft gezet ( Strand, Nacht, Landschap, Kaarslicht, Sneeuw, enz enz.). Die modules zijn er opgericht de data die de belichting oplevert te optimaliseren. Dwz. zo te bewerken, dat de klant het “mooi” vindt. Alles gemeten naar een gemiddelde smaak. Bij een landschap hoort groen en een warme toon. Nou: dat wordt dan in de software verwerkt.

Op het moment dat je dit programma afsluit en naar de P-instelling gaat, wordt weer andere software aangeroepen, die weer op een ander manier met de data omgaat

Zo lijkt het of hetzelfde bospad met twee verschillende camera's is gemaakt.

Feitelijk is dat ook zo: weliswaar gemaakt met dezefde body, maar met verschillende firmware- (zo heet de fabriekseigen software) modules.

Deze eigenschappen van de camera moet je proefondervinderlijk ontdekken.

Je kan er creatief gebruik van maken.

Ieder camera geeft weer een ander kleurbeeld: rood blijft wel rood, maar de nuances zijn anders.

Nog los van de verschillen in kleur die kunnen ontstaan door zelfs minimale verschillen in belichting.

• Inzdelingzvilozoov

Die vraag is alleen door de ontwerpafdeling van Panasonic werkelijk te beantwoorden.

Het enige dat ik kan zeggen, is dat een belichtingscompensatie van -1 een donkerder foto oplevert dan een noob stand zonder compensatie, maar dat had je zelf ook al wel gesnapt, denk ik zo.

• Harry(O)

Bedankt voor uw antwoord.

Ik kwam op deze keuze (landschap) omdat het bospad onder de P instelling net niet liet zien wat ik zag.

Dit was mij nog niet eerder opgevallen bij “landschap” foto's.

Vandaar mijn vraag.

• Harry(O)

Eigenlijk zou ik onder de P instelling de keuze moeten hebben om meer kleur toe te voegen.

Maar dat is denk ik een beperking van de compact camera.

Alhoewel ik niet weet of dit wel kan bij slr camera's.

De stap -1 bewust gekozen omdat de lucht overbelicht overkwam door de viewer.

• Inzdelingzvilozoov

Dat met meer kleur KAN ongetwijfeld, maar dat moet je wel doen in het menu, die camera leest je gedachten (nog) niet…….

• Joop

Ik denk dat met eem 2/3 stop onderbelichten er ook was geweest met je foto in de P stand.

Maar inderdaad in voorgeprogrammeerde standen op je camera worden de foto's automatisch voor je bewerkt.

Daarom zullen de foto's in de voorgprogrammeerde standen er anders uit zien dan in de P stand.

Er is een mooi programma dat Photoshop heet. Deze kan van alles met je foto doen wat in een doka ook kan en dat is ook kleuren ophalen.

En veel mooiere dan je camera het kan. Dus gooi je camera in de P stand en bewerk de foto zelf.

• Harry (O)

Hallo Joop

3/4 onderbelichting was inderdaad voldoende geweest. Maar door de zoeker kijkend vond ik -1 er toch leuker uitzien

ik had het kunnen aanpassen voor ik het plaatste maar wou toch de verschillen in opname behouden. ik weet niet of

Picasa de excif gegevens mee stuurt.

Als je Photoshop CS3 bedoeld, daarvan heb ik gisteren de 30 dagen versie gedownd om te proberen.

Maar ik heb nu al gezien dat ik aan 30 dagen niet genoeg heb om het programma goed te leren kennen.

Bedankt voor je reactie

Harry

• Harry(O)

Tja en daar heb je dus een slr camera voor nodig.

Maar ik moet het voorlopig nog doen met mijn compactje. (tot ik echt kan fotograferen) :)

Harry